Niederländisch

In diesem Forum kannst Du in einer Fremdsprache schreiben und so die Sprache Deines Austauschlandes kennenlernen oder drinbleiben ;)
Carööö
gehört zum Inventar
Organisation: AFS | Uni
Jahr: 06/07 | 11/12
Land: Italien | Mexiko

Re: Niederländisch

Beitragvon Carööö » 29.10.2009, 00:34

gembarla hat geschrieben:Is het voor jullie ook opvallend dat Nederlanders meteen beginnen met jou Duits te praten als ze hooren dat je een Duitse accent hebt? Het is wel aardig bedoelt maar zo leer ik het toch nooit!:

Haha, sorry, ich kann kaum Niederlaendisch schreiben, aber da gehts mir genau so! Nervt total!
Naja... taalcursus vanaf volgende week!
Und ich sehe zu, dass ich in ne rein niederlaendische WG komme, hat leider nicht von Anfang an geklappt. Nervt auch.
Mien Opa hett jümme seggt: Wer sien Teppich gaut verleggt, dei findtn uck wäer!
Bild

sudbury<3
austauschschueler.de-Junkie
Organisation: ICX // weltwärts
Jahr: 09 // 12-13
Land: England // Südafrika

Beitragvon sudbury<3 » 29.10.2009, 00:47

Hou van jou :)
dann hörts auch schon wieder auf :(
Bild

Uploaded with ImageShack.us

Jaka
gehört zum Inventar
Organisation: GLS / ASF
Jahr: 10/11 13/14
Aufenthaltsdauer: 12 Monate
Land: Costa Rica / Ukraine

Beitragvon Jaka » 31.10.2009, 22:15

op nederland.tv kan je nederlands tv kijken :D
heb ik net gevonden :D ben nu heel blij en zit naar "de Lamas" te kijke
maar ik versta er bijna niks van :oops:
Wieso Ukraine? Hier ist mein Blog!
30.01.2010 - Eingeschneit in Köln - Weltenbummler im Globetrotter | 06.03.2010 - Durchgefüttert in Dusseldoof |
17.04.2010 Wiesen-Chiller in Dortmund | 19.06.2010 Verewigt in Dusseldoof

cuyana
wohnt im Forum

Beitragvon cuyana » 07.11.2009, 22:25

x
Zuletzt geändert von cuyana am 04.02.2013, 01:36, insgesamt 1-mal geändert.

Jaka
gehört zum Inventar

Beitragvon Jaka » 07.11.2009, 22:38

ik denk dat en heeleboel (geen idee wie je dat schrijvt) duitsers denke dat ze nederlands verstaan maar dat ze heelemaal andere worde verstaan bevorbeeld als mijn vader eens tegen mij zij: ik ben trots op jou
verstond mijn vriendin
ich bin trotzdem so hää?
nou ja ...
zie je wat ik bedoel?
ik moet echt leere om nederlands te schrijven ik heb er bijna tien minute aan gewerkt :( en het is nog steeds niet goed :groggy:
30.01.2010 - Eingeschneit in Köln - Weltenbummler im Globetrotter | 06.03.2010 - Durchgefüttert in Dusseldoof |

Carööö
gehört zum Inventar

Beitragvon Carööö » 07.11.2009, 22:57

Aaaah ik heb een nieuwe woongemeenschap gevonden, met 4 nederlanders en 1 duitse meisje, maar wij hebben altijd nederlands gepraat op de kijkavond en zij heeft maar twee keer vertalen moeten. Zij studeert op nederlands en de woongemeenschap is heel gezellig, dus denk ik niet dat ik veel duits zal praten...

Het huis is echt leuk en heel veel beter dan mijn oude woongemeenschap (ceranfeld! freezer! wasmachine! woonkamer! een bel dat ook werkt!) en op minder dan 1 km van de Campus. En ik betaal er 65€ minder!

So, ab Montag lerne ich dann, sowas auch grammatikalisch richtig auszudruecken^^
Bild

Jaka
gehört zum Inventar

Beitragvon Jaka » 15.11.2009, 14:27

Carööö hat geschrieben:Aaaah ik heb een nieuwe woongemeenschap gevonden, met 4 nederlanders en 1 duitse meisje, maar wij hebben altijd nederlands gepraat op de kijkavond en zij heeft maar twee keer vertalen moeten. Zij studeert op nederlands en de woongemeenschap is heel gezellig, dus denk ik niet dat ik veel duits zal praten...

Het huis is echt leuk en heel veel beter dan mijn oude woongemeenschap (ceranfeld! freezer! wasmachine! woonkamer! een bel dat ook werkt!) en op minder dan 1 km van de Campus. En ik betaal er 65€ minder!

So, ab Montag lerne ich dann, sowas auch grammatikalisch richtig auszudruecken^^

ben net terug uit nederland
:D
waar in nederland zijn jullie?

gembarla
ist jeden Tag hier
Jahr: 08/09
Aufenthaltsdauer: 8 Monate
Land: Australien

Beitragvon gembarla » 15.11.2009, 15:10

Ik ben in Enschede :)

Furby
ist am Tag 5x hier
Organisation: into
Jahr: 05/06
Aufenthaltsdauer: 10 Monate
Land: England

Beitragvon Furby » 18.03.2010, 18:15

Ik heb nu drie semesters Nederlands gestudeerd en ik ben echt zo ongelofelijk blij dat ik ermee aan de slag ben gegaan. Ik vind het Nederlands een fantastische taal.
Ik ben pas begonnen een semester met Erasmus aan een Nederlandse universiteit te plannen. Waarschijnlijk aan de UvA, als het lukt. Is er al iemand geweest? Ervaringen? Ik heb wel een vriend die er is geweest, ze vond het uitstekend, maar ik zou graag meer willen horen.
Ben ook zo'n beetje bang dat het moeilijk gaat worden een kamertje te vinden maar misschien kan me de uni daarmee ook helpen. Ik ben dan sowieso een internationale student, die krijgen eigenlijk altijd meer aandacht. ;)

Groeten,
Fabian

cuyana
wohnt im Forum

Beitragvon cuyana » 18.03.2010, 18:47

x
Zuletzt geändert von cuyana am 04.02.2013, 03:02, insgesamt 1-mal geändert.

Furby
ist am Tag 5x hier
Organisation: into
Jahr: 05/06
Aufenthaltsdauer: 10 Monate
Land: England

Beitragvon Furby » 22.03.2010, 18:19

cuyana hat geschrieben:Maar een vraag heb ik nog.... hoezo studeer je Nederlands? Ik vind dat een beetje een rare keuze... sorry dat ik vraag :oops:

Omdat Nederlands de mooiste van alle talen is en binnenkort Engels als internationale voertaal overbodig zal maken. Binnen drie jaar spreekt iedereen Nederlands, ik weet het zeker... muhaha.
Nee, waarschijnlijk niet echter. Maar in feite neemt de belangstelling van Nederlands in de wereld toe en ik vind het belangrijk de taal van ons buurland te leren. Waarom doet eigenlijk iedereen Frans of Spaans? Pools is ook belangrijk, het Deens ook, als je het mij vraagt. Ik vind het een vorm van nationale arrogantie dat niemand van ons Duitsers Nederlands (of andere kleinere talen) wil leren of zich daar wetenschappelijk bezig mee wil houden.
Maar bedankt voor je advies over Amsterdam! :)

Fabian

Carööö
gehört zum Inventar

Beitragvon Carööö » 04.06.2010, 23:29

't is nu al 6 maanden geleden dat ik de laatste keer hier iets geschreven heb. Wat grappig zijn eigen fouten nu te lezen^^ Ok, mijn nederlands is nog steds niet helemaal goed maar de verschil tussen toen en nu is best groot.
Mijn nieuw studentenhuis is zo veel gezelliger dan het vorige! 't is nu zo veel makkeliker om de taal te leren en te oefenen. Eén van mijn huisgenoten let er ook echt sterk op als ik fouten maak en zegt meteen hoe het eigenlijk moet zijn. Da's wel handig voor mij, maar helaas doen dat mijn andere huisgenoten niet zo vaak^^
De volgende taalcursus begint ook helaas pas in september (terwijl de eerste sinds april al vorbij is), dus ik heb al langer niks meer van de grammatica geleerd. De uni is ook van plan om ons vanaf volgend september zelf te laten betalen voor de nederlandscursussen. Wat een kut idee! 't is al zeker DAT we moeten betalen, ik weet alleen nog niet hoe veel.
Als ze ons echt de volle tarief laten betalen, dan gaat toch niemand meer de cursus volgen. En dat noemt zich dan internationale universiteit. Een uni zo dicht bij de grens moet toch een interesse hebben aan een goede integratie van Duitsers, ze zijn er gewoon, daar kun je niks aan doen. Of ze moeten stoppen met de hoeveelheid reclame die ze tegenwoordig in Duitsland maken. Bespaart ook geld! Op de website staat "Studeren aan de Universiteit Twente betekent ondernemend handelen, internationaal denken en interdisciplinair werken". Hoe kan je internationaal denken als je niet eens andere talen kunt leren?

Vinden diegene van jullie die ook in NL studeren de indeling van de jaarcirkel ondertussen ook zo lastig? Ik kan echt niet meer verder gaan, maar ik moet nog 2 verslagen afmaken en voor 2 (eigenlijk 3) tentamen studeren, en 't kwartiel is al bijna weer vorbij... 't voelt alsof het net begonnen is, en na 2 maanden is er al weer 't nieuwe kwartiel!
Bild

cuyana
wohnt im Forum

Beitragvon cuyana » 05.06.2010, 08:03

x
Zuletzt geändert von cuyana am 04.02.2013, 03:56, insgesamt 1-mal geändert.

gembarla
ist jeden Tag hier
Jahr: 08/09
Aufenthaltsdauer: 8 Monate
Land: Australien

Beitragvon gembarla » 05.06.2010, 12:46

Carööö hat geschrieben:'De uni is ook van plan om ons vanaf volgend september zelf te laten betalen voor de nederlandscursussen. Wat een kut idee! 't is al zeker DAT we moeten betalen, ik weet alleen nog niet hoe veel.

Echt waar? Dat wist ik ook nog niet! Heb ook nog een cursus in februari gevolgd en toen moesten wij nog niks betalen.. je bedoelt de gewone cursussen van de TCP toch? Wel erg jammer, ik denk dat de mensen die niet in het Nederlands studeren maar bijvoorbeeld European Studies ofzo dan nog minder gemotiveerd zijn om alsnog Nederlands te gaan leren... dan denken ze zeker ook van joa liever lekker met Duitsers in een groepje blijven en de andere taal gewoon negeren...
Maar nu begint al weer de nieuwe zomer taalcursus voor Duitsers! Moest er best wel van schrikken dat ik nu al een jaar hier op kamers zit! Precies één jaar geleden kwam ik ook hier naartoe en heb de taalcursus gevolgd.. en nu komen al weer al de nieuwe mensen die niet eens hoe gaat het met jou kunnen zeggen, net zo als wij afgelopen jaar... :) Een Duits meisje komt ook hier in mijn flat terecht, zij gaat bij een huisgenoot van mij couchsurfen voor één week! Wel grappig :)

Carööö
gehört zum Inventar

Beitragvon Carööö » 05.06.2010, 13:28

Ja de tcp taalcursussen... il was van plan om de follow up III te volgen (onze docent heeft gezegd dat wij de follow up I en II mogen overslaan omdat 't voor Duitsers zo makkelijk is, en die mensen die I of II nu wel volgen zeggen ook dat ze eigenlijk niet veel leren...), en misschien ook Spaans I+II, maar dat hangt nu helemaal daarvan af hoe veel wij uiteindelijk moeten betalen. Als 't te duur is moet ik echt kijken hoe ik dat kan betalen.
Ze hebben ook de inschrijfprocedure veranderd. Nu moet je vanaf 16 augustus naar de tcp gaan en daar direct gaan inschrijven. En alle inschrijvingen die daarvoor al binnegekomen zijn zijn niet meer geldig. Toen ik mijn inschrijformulier naar de tcp gaf heeft de vrouw nog gezegd dat ze me gaan mailen als er iets verandert, maar ik heb nog steeds niks van hen gehoord, dat weet ik alleen van mensen die nu de follow up I volgen. De wijziging van de inschrijfprocedure is wel vermeld op se website, maar nog steeds niks van de prijzen...

Ik denk ook dat er op die manier nog veel minder Duitsers zullen zijn die echt goed Nederlands leren, want zonder een cursus is dat erg moeilijk als je geen idee hebt van grammatica.
Ik heb ook zo een hekel aan Duitsers die met alleen maar Duitsers wonen en helemaal niet geïnteresseerd zijn in Nederland en hier alleen maar studeren omdat hun cijfers niet goed genoeg waren om in Duitsland te gaan studeren, of zoiets. Het ergste is als ze dan nog in Gronau of Münster wonen omdat ze dat makkelijker of mooier of wet ik wat vinden.
Volgens mij moeten alle Duitsers die dat denken gewoon helemaal weer terug naar Duitsland, want daar heeft hier niemand iets aan als zulke mensen hier studeren. Ik heb ook in mijn studie bijna alleen maar duitse vrienden, maar bij European Studies zijn wij ook gewoon zo'n 80% duitsers, en veel nederlandse studenten komen niet naar de colleges, en daarvan hebben wij ook maar 6 of zo per week. Ik zie de nederlanders uit mijn studie gewoon niet zo vaak... maar ik woon tenminste met nederlanders en heb dus wel contact met nederlanders.
Ik vind het echt erg dat hier nog steeds (als jij 't al zegt, bijna een jaar naardat wij zijn begonnen) mensen zijn die behalve Hoi, Dui en Dankjewel geen enkel woord nederlands kunnen praten.

Ga jij nu eigenlijk verder met je studie in Enschede volgend jaar, of ga terug naar Duitsland of zo? Want jij was toch aan 't twijfelen...
Bij ons zijn er nog best veel mensen die wachten op een antwoord van duitse universiteiten en terug gaan als ze kunnen. Bij sommige (niet-nederlands-willen-lerende) mensen denk ik dat dat wel een betere keuze is ;-)

Ik blijf in ieder geval hier, ik vind mijn studie leuk, ik vind mijn huis leuk, ...
Mijn enige "probleemen" hier zijn de tcp en de belachelijk kleine hoeveelheid keuze van landen met partneruniversiteiten buiten het Erasmusprogramma die wij hebben...
Ok, en sommige vakken vind ik ook lastig maar dat zal ook in Duitsland niet anders zijn denk ik...
Bild

Social Media

Zurück zu „Sprachen“