Niederländisch

In diesem Forum kannst Du in einer Fremdsprache schreiben und so die Sprache Deines Austauschlandes kennenlernen oder drinbleiben ;)
cuyana
wohnt im Forum

Re: Niederländisch

Beitragvon cuyana » 25.01.2011, 18:34

x
Zuletzt geändert von cuyana am 04.02.2013, 13:19, insgesamt 1-mal geändert.

cuyana
wohnt im Forum

Beitragvon cuyana » 27.05.2011, 10:25

x
Zuletzt geändert von cuyana am 04.02.2013, 14:18, insgesamt 1-mal geändert.

Carööö
gehört zum Inventar
Organisation: AFS | Uni
Jahr: 06/07 | 11/12
Land: Italien | Mexiko

Beitragvon Carööö » 27.05.2011, 19:19

Goed idee, ik ben engels praten zowiezo zat en zou liever mn NL verder oefenen... Heb vandaag weer een kans gehad om met mensen te praten die een echte uitdaging zijn. Mn huisbazen waren bij ons om onze tuin schoon te maken (waarom ze dat doen weet ik eigenlijk niet maar goed, ze doen het...), en ze praten echt superraar. Of dat nou echt Twents is weet ik eigenlijk niet, maar ik moet altijd ontzettend goed opletten om ze te snappen.
Ik wou eigenlijk alleen ff vragen hoe het zit met onderverhuren tijdens mn studie in het buitenland, en ze zij toch echt dat het eigenlijk niet mag maar haar ook niet zo veel uitmaakt... terwijl ik 5 min eerder nog in de contract na had gekeken en het wèl bleek te mogen. Nou goed, iig mag het in principe van hun wel, maar ik moet opletten met inschrijving bij de Gemeente enzo, want de laatste tijd is er blijkbaar vaak gefraudeerd met studiebijdrage (ik denk dat ze de stufi bedoelden...) waardoor de gemeente nu heel erg erop let hoe veel mensen op een adres staan ingeschreven en hoe veel mensen er eigenlijk alleen maar mogen ingeschreven staan.
Dus als ik ingeschreven wil blijven mag zich mn onderhuurder niet ook inschrijven, wat dus niet iedereen zou willen omdat ze dan geen uitwonende stufi krijgen. Een oplossing is nu dat ik mn contract helemaal opzeg, degene wie mijn kamer huurt terwijl ik weg ben een contract met een max van 1 jaar krijgt en ik met mn huisbazen een soort van contract maak waarin geschreven staat dat ik mn kamer na afloop van 1 jaar tijd weer terug krijg. Ben wel blij dat ze dat op die manier willen doen, anders had ik misschien een andere kamer moeten zoeken, en dat wil ik echt niet! Mn huis is supertof, en dat zou heel erg jammer zijn.
Mijn eigen inschrijving bij de gemeente kan mij niet zo veel schelen, ik krijg toch geen stufi, ben niet in NL verzekerd en een BSN heb ik zowiezo, dus mn bank (en ik wil mn NL rekening wel houden) hoeft niet eens te weten dat ik er ff niet ben. Moet wel mn gegevens bij de uni ff wijzigen, want die willen volgens mij wel ook een papiertje van de gemeente dat ik echt sta ingeschreven omdat het collegegeld (bij mijn universiteit, weet niet of dat bij elke uni zo is) verandert als je niet in NL, België, Niedersachsen, NRW of Bremen woont. Maar mn ouders wonen in Niedersachsen dus ik moet alleen een andere bewijs van inschrijving inleveren.

Er zijn nog zò veel dingen te regelen voordat ik weg ga... Heb er nu al geen zin meer in... :nosmile:
Mien Opa hett jümme seggt: Wer sien Teppich gaut verleggt, dei findtn uck wäer!
Bild

Malte
Pimp
Pimp
Jahr: 03/04
Aufenthaltsdauer: 12 Monate
Land: USA, WI

Beitragvon Malte » 18.06.2011, 18:01

prachtig: http://www.youtube.com/watch?v=4R0FyucySDQ Verliefd op het meisje van de oliebollenkraam
echt goed: http://www.youtube.com/watch?v=pa6IOZ2sOjM De witte chocolade song!
Der Vorteil der Intelligenz besteht darin, sich dumm stellen zu können. Das Gegenteil stellt sich schon als schwieriger dar.

lala^
wohnt im Forum
Organisation: TravelWorks
Jahr: 07/08 /2012-16
Aufenthaltsdauer: 10 Monate
Land: USA, NH -- Niederlande (Studium

Beitragvon lala^ » 09.01.2012, 16:41

Mal ne Frage... Ich hab vor, ab September in Nijmegen zu studieren. Da ich gerade nichts zu tun habe (hab 2010 Abi gemacht und mein letztes Studium abgebrochen), werd ich ab Ende Januar für 4 Monate als Au Pair nach Holland gehen, um schon mal das Land, die Leute und die Sprache kennen zu lernen. Hab mir auch so ein Niderländisch Buch mit CD zum lernen besorgt. Glaubt ihr, dass es machbar ist, innerhalb von 4 Monaten Niederländisch so gut zu lernen, dass ich den Test, den die Uni verlangt, auch ohne Intensivsprachkurs (5 Wochen, wird von der Uni angeboten) schaffen kann? Bin zwar für den Sprachkurs schon angemeldet, aber es wär einfach ne riesen finanzielle Entlastung, wenn ich den nicht machen müsste. Die Eltern in der Familie sprechen gut Englisch, so dass ich am Anfang mit denen wohl Englisch reden werde. Die Kinder (11 und 9 Jahre alt) sprechen ein bisschen Englisch, aber wahrscheinlich nicht gut genug für ne problemlose Verständigung. Ich hoffe also, dass ich durch sie gezwungen sein werde, schnell Niederländisch zu lernen.
*Life is a whim for several billion cells to be you for a while*
Bild

Gast

Beitragvon Gast » 26.02.2012, 16:02

__
Zuletzt geändert von Gast am 02.10.2013, 13:15, insgesamt 1-mal geändert.

Jaka
gehört zum Inventar
Organisation: GLS / ASF
Jahr: 10/11 13/14
Land: Costa Rica / Ukraine

Beitragvon Jaka » 26.02.2012, 18:40

Das N hat geschrieben:Ik ben pas met pasen weer in NL :(
Wat eten jullie het liefst (natuurlijk nederlands eten :wink: )?

wees maar gelukkig met pasen (hahaha lezen en praten lukt me wel op't nederlands maar dit heelemal niet) ik ben er pas in mei of zo iets weer.
ik hou veel te erg van het nederlandse eten. Heel veel duitsers verstaan dat niet want ik eet gen fis en ik krijg altijd te hooren maar wat eet je dan in NL?
Ik hou van Pannekoeken en altijd als wij in NL zijn gaan we naar en frittentent patatjes en kipkorn, dat moet gewoon. En die zoete spullen uit NL die eet ik ook best graag
En jij?
Wieso Ukraine? Hier ist mein Blog!
30.01.2010 - Eingeschneit in Köln - Weltenbummler im Globetrotter | 06.03.2010 - Durchgefüttert in Dusseldoof |
17.04.2010 Wiesen-Chiller in Dortmund | 19.06.2010 Verewigt in Dusseldoof

Carööö
gehört zum Inventar

Beitragvon Carööö » 26.02.2012, 19:18

IK MIS KAASSOUFFLÉ!!!
Het beste eten ooit. Nog 99 dagen tot ik weer in Duitsland zit, en als het goed is gaat het 2 of 3 dagen later direct naar NL want ik heb vast de een of andere reden om iets op universiteit te regelen... of zo^^ Weet nog niet precies vanaf wanneer ik er weer helemaal ga wonen, waarschijnlijk heb ik vanaf juli weer een kamer (ik ga de kamer van een huisgenote overnemen en mijn tegenwoordige kamer doorverhuren aan mn onderhuurder), maar begin juli heb ik nog een groot feest bij mij thuis in Duitsland en eind juli van mn ouders, dus ik denk dat ik in Juli alleen maar het grootste deel van mn spullen naar NL ga brengen en verder de meeste tijd in Duitsland zal zitten. Dus op zn laatst wordt het augustus, en dan wordt het veel stappen, eten, eten en eten^^
Bamischijf vind ik ook altijd superlekker, en zowiezo ben ik fan van snackbars. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit stamppot of hutspot heb gegeten (geen zelfgemaakte iig, alleen de kant en klare supermarktversie). En pannekoeken heb ik maar een keertje gehad, maar zo een groot verschil is er dan ook weer niet tussen de Pannkauken die mn oma maakt en de nederlandse versie...

Kwa snoep vind ik Kruidnoten ontzettend lekker, en drop. Vla vind ik wel ok maar ik houd niet zo veel van pudding enzo dus dat hoeft niet. Nederlandse appeltaart is ook niets voor mij omdat ik niet van rozijnen houd... En ik vind de bodem gewoon iets te... niet-fluffy^^
Kennen jullie de chocolademoussetaart van de Albert Heijn? :sabber:
Bild

*lea*
wohnt im Forum
Jahr: 08/09|12/13

Beitragvon *lea* » 27.02.2012, 19:32

Ich habe mal eine Frage. Dass Niederländisch für deutsche eine nicht all zu schwer zu lernende Sprache ist, ist klar, aber wie gut kann man nach einem Jahr ungefähr Niederländisch sprechen? Eher so alltagstauglich, oder schon relativ gut, also dass man zum Beispiel in der Lage ist komplexere Texte zu lesen oder solche Sachen?
03.01.08 - Massenmörder in Frankfurt| 29.03.08 - Rot in Mannheim

cuyana
wohnt im Forum

Beitragvon cuyana » 27.02.2012, 19:35

x
Zuletzt geändert von cuyana am 04.02.2013, 16:51, insgesamt 1-mal geändert.

*lea*
wohnt im Forum
Jahr: 08/09|12/13

Beitragvon *lea* » 28.02.2012, 21:13

Ich stand nur gerade vor der Frage ob ich meinen Freiwilligendienst in den Niederlanden oder in meinem Austauschland verbringe. Habe mich jetzt einfach mal ganz spontan für die Niederlande entschieden :)

Kann mir jemand von euch ein gutes Niederländischbuch zum selberlernen empfehlen? Am besten was mit CD, eigentlich unbedingt mit CD, sonst habe ich da nicht so viel von :) Oder vielleicht kennt ihr auch eine gute Seite im Internet zum Niederländisch lernen?
03.01.08 - Massenmörder in Frankfurt| 29.03.08 - Rot in Mannheim

Jaka
gehört zum Inventar

Beitragvon Jaka » 05.03.2012, 00:07

@lea ich kann dir da echt nicht helfen da ichs nie gelernt hab aber frag doch einfach mal in ner größeren buchhandlung oder bücherrei vllt können die dir helfen.
Ik gaa fast zeker in nederland studeren. Ik geloof het gewoon niet :D
Nou ja ik moet ooko nog 2 jaartjes wachten en er kan ook nog veel gebeuren dat weet ik wel maar ik kan omdat ik nederlands ben bij DUO om geld fragen en over en paar weken gaa ik met mijn vader ook naar de universiteiten kijken en zomige dingen gewoon maar fragen en zo iets. Omdat het volgend jaar om deze tijd mischien al en beetje laat zal zijn.
Mijn tante heeft al tegen mij vader gezegt dat zij me gaat helpen of zo met kamer zoeken en dat als ik niks find ook voor het eerst een maandje of zo bij hun zal kunne woone.
Ik find het gewoon zoo mooi. ik ben in mijn familie altijd het duits meisje en ik heb altijd het gevoel dat ze mij niet zo heelemaal accepteren en op het moment krijg ik von mijn andere oom en tante soms kleen berichtjes op facebook en nu dit van die tante met die ik altijd een heel moelijke "relatie" had.
Ooooh het voelt gewoon zo goed en familie te hebben!
Nou ja dat moest ik gewoon srijven
ook als ik nu erover zit naartedenken of ik nu niet mischien en beetje te veel van mij heb geschreven.
Sorry als het moelijk is om te lezen ik kan best goed praten maar srijven nou ja dat moet ik nog oefenen
30.01.2010 - Eingeschneit in Köln - Weltenbummler im Globetrotter | 06.03.2010 - Durchgefüttert in Dusseldoof |

Carööö
gehört zum Inventar

Beitragvon Carööö » 05.03.2012, 01:16

Of je tegen de tijd dat jij daadwerkelijk gaat studeren nog steeds geld bij DUO kunt aanvragen... Oftewel, aanvragen om te lenen - ja, maar die mooie basisbeurs is voor de Master al weg, OV kaart ook, en het is volgens mij alleen nog maar ff wachten voordat ze het voor de bachelor ook gaan schrappen...
Ik raad je aan om als het zo ver is ook goed te kijken of je niet eventueel meer geld uit het duitse Bafoeg kunt halen (daar krijg je dan tenminste nog een jaar collegegeld betaald).
Bild

Jaka
gehört zum Inventar

Beitragvon Jaka » 05.03.2012, 06:50

Dat wist ik helemaal niet. Ik heb al en keer met mensen van die universiteit waar ik wil naartoe gaan gespoken en die hebben tegen mij gezegt dat ik dat zonder problemen kan krijgen.
Het probleem met Bafoeg is dat het volgens wat ik heb gehoord best lang duurt om het te krijgen en dat het veel werk is voor mijn ouders.
Het ander probleem is dat mijn moeder best veel geld krijgt maar zij heeft en paar jaar geleden deze woningen gekocht en daroom heeft zij dat geld gewoon niet.
Mag ik fragen hoe jij het betaalt om en nederland te studeren?

Carööö
gehört zum Inventar

Beitragvon Carööö » 05.03.2012, 21:24

Nou, het betekent ook niet dat je helemaal niks meer kunt lenen hoor! Maar studeren in Nederland gaat niet goedkoper worden, en wie weet wat er over een paar jaar al weer is veranderd...
Ik krijg mn studie helemaal van mn ouders betaald, maar omdat ik studeer en "duur" ben krijgen we weer geld voor mn oma die in het bejaardentehuis woont. Dus het maakt niks uit of ik Bafoeg/... aanvraag of we voor mn oma bijstand aanvragen - we krijgen zowiezo maar eentje van de twee.
Bild

Social Media

Zurück zu „Sprachen“