Niederländisch

In diesem Forum kannst Du in einer Fremdsprache schreiben und so die Sprache Deines Austauschlandes kennenlernen oder drinbleiben ;)
gembarla
ist jeden Tag hier
Jahr: 08/09
Aufenthaltsdauer: 8 Monate
Land: Australien

Re: Niederländisch

Beitragvon gembarla » 05.06.2010, 13:51

Dat is wel jammer! Ik heb er ook over nagedacht of ik misschien nog een Spaans cursus zal volgen... ik heb het wel op school gehad maar kan eigenlijk niet meer veel.. maar als we daar nu voor moeten betalen ga ik het nog een keer bedenken...
ja, de Duitsers die net over de grens in Duitsland wonen zijn echt een beetje rar... ik snap wel dat het makkelijker is maar ze "gebruiken" Nederland echt gewoon alsn land waar je makkelijk toe wordt gelaten en redelijk goedkoop kan studeren (ten opzichte van andere landen zoals Engeland ofzo). Maar veder willen zij daar eigenlijk niks mee te doen hebben.
Ik heb eigenlijk ook geen contact met Nederlandse medestudenten. Bij psychologie is gewoon een groot aantal Duits (meer dan de helft volgens mij) en ik heb wel het gevoel dat de Nederlanders liever met elkaar willen werken dan met een Duitser. Heb ook een keer gehoord toen ze zeiden van "wat, waarom ben je met Duitsers in een groep?!" en dat soort dingen hoor je wel vaker. Maar dat is ook begrijpelijk enerzijds, aangezien de Duitsers ook echt alleen met elkaar praten etc. Maar ik woon ook samen met Nederlanders, dus dat schilt weer als je dan tenminste thuis nog de taal spreekt.
Ik vind het hier eigenlijk wel leuk en als ik de studie leuk vond zou ik ook zeker doorgaan... Maar de studie is echt helemaal niks voor mij en helaas kan ik ook niet gewoon de studie wisselen, niet eens binnen heel Nederland... want hiervoor had ik biologie, scheikunde, fysieka en wiskunde tot het eindexamen moeten hebben en dat kan in Duitsland gewoon niet... wel jammer! Er zijn wel cursussen die je kan volgen maar die kosten maar slechts 2000€, duren 4 maanden en daarna is het ook helemaal niet zeker of je ingeloot wordt... Ze hebben zo categorieen, A, B, C en D volgens mij, en dat bepaald hoe waarschijnlijk een studieplek voor je is en buitenlanders zitten in groep C ofzo... Dus al de moeite met de cursus is het echt niet waard als je daarna alleen met een 5% kans kan studeren ofzo...
Ik doe nu mee aan de toelatingstoets in Wenen... Als dat niet lukt ga ik eind oktober nog mee doen aan de lotingsprocedure in Duitsland... daar is de kans ook super klein dat ik aan wordt genomen.. maar ja, ik moet wel alles proberen.. als dat alles niet lukt ga ik wel door en maak tenminste mijn bachelor hier af en kijk dan of ik daarna genoeg wartesemester heb om in Duitsland te kunnen studeren...
Zit je eigenlijk ook in een sport- of cultuurvereniging? Ik zit nog bij hippocampus, een paardrijvereniging... zat vorig jaar ook te denken of ik misschien zweefvliegen wil doen, lijkt me wel cool :) maar is ook super duur.

Jaka
gehört zum Inventar
Organisation: GLS / ASF
Jahr: 10/11 13/14
Aufenthaltsdauer: 12 Monate
Land: Costa Rica / Ukraine

Beitragvon Jaka » 07.06.2010, 14:53

hoi allemal :)
ik had de idee voor de familie in mijn uitwisselingsland ook iets uit nederland mee te nemen omdat ik nederlands ben (ook kan ik het niet best srijven :D ) ik dacht dat ik mischien hagelslag , drops of mischien ook stroop als dat kan mee neem
hebbe jullie nog andere ideen ?

dat erg foute nederlands spijt me :D
Wieso Ukraine? Hier ist mein Blog!
30.01.2010 - Eingeschneit in Köln - Weltenbummler im Globetrotter | 06.03.2010 - Durchgefüttert in Dusseldoof |
17.04.2010 Wiesen-Chiller in Dortmund | 19.06.2010 Verewigt in Dusseldoof

Carööö
gehört zum Inventar
Organisation: AFS | Uni
Jahr: 06/07 | 11/12
Land: Italien | Mexiko

Beitragvon Carööö » 07.06.2010, 17:34

Ik heb een tijdje geleden dingen naar Amerika verstuurd, voor mijn beste vriendin die ik uit Italië ken. Behalve italiaanse en duitse dingen heb ik nog Hagelslag (kleine mix-versie van De Ruyter, met 4 smaken of zo), Ontbijtkoek en Kruidnoten meegestuurd. Voor Kruidnoten is het nu helaas te laat, die kun je pas weer rond Sinterklaas kopen...
Duo Penotti is ook nog iets war de mensen hier gek op zijn, maar ik weet niet of dat ook in het buitenland verkrijgbaar is...
Stroopwafels heb ik naar Serbië meegenomen en dat vonden ze daar heeeeeel erg lekker.
Maar je moet ook bedenken hoe warm het in het buitenland misschien is...
Misschien kun je ook recepten voor verschillende stamppoten meenemen, die kun je dan naakoken. Ik weet niet of er in Costa Rica ook Boerenkool is, maar er is zeker iets waarmee je een stamppot kunt koken.
En voor de Stamppot heb je natuurlijk ook Rookworst nodig. Ik weet helaas niet of rookworst lang houdbar is, misschien is het niet so heel geschikt om mee te nemen op reis.
Mien Opa hett jümme seggt: Wer sien Teppich gaut verleggt, dei findtn uck wäer!
Bild

Jaka
gehört zum Inventar

Beitragvon Jaka » 07.06.2010, 17:40

ik wisst heelemal niet dat je hagelslag in en mix versie kan kopen :D
en dat met de stroopwaffelen is ook en leuk idee :D

had ik maar niet alle kruidnoten gegeten :) maar die zijn ok best zwar
dankje :D
30.01.2010 - Eingeschneit in Köln - Weltenbummler im Globetrotter | 06.03.2010 - Durchgefüttert in Dusseldoof |

Kaythy
hat nichts besseres zu tun
Organisation: into
Jahr: 06(/07)
Aufenthaltsdauer: 5 Monate
Land: USA, NC, Fayetteville

Beitragvon Kaythy » 21.09.2010, 22:13

Spreekt hier nog iemand Nederlands? :)

Zou leuk zijn als ik met iemand een beetje op Nederlands kan schrijven.
April 2006: Taizé
2006 bis (hoffentlich!!!)2007: USA
2009/2010: Australia!!

Bild

Malte
Pimp
Pimp
Jahr: 03/04
Land: USA, WI

Beitragvon Malte » 21.09.2010, 22:28

mijn Nederlands is niet zo goed!

ich arbeite dran ;) jeden tag lerne ich neue wörter^
Der Vorteil der Intelligenz besteht darin, sich dumm stellen zu können. Das Gegenteil stellt sich schon als schwieriger dar.

cuyana
wohnt im Forum

Beitragvon cuyana » 21.09.2010, 22:35

x
Zuletzt geändert von cuyana am 04.02.2013, 11:20, insgesamt 1-mal geändert.

Malte
Pimp
Pimp
Jahr: 03/04
Land: USA, WI

Beitragvon Malte » 21.09.2010, 22:41

Ik ben student in Utrecht.

Komplizierte Sätze klappen noch nicht. Ich lern das seit Anfang September nur so nebenbei ;)
Der Vorteil der Intelligenz besteht darin, sich dumm stellen zu können. Das Gegenteil stellt sich schon als schwieriger dar.

Jaka
gehört zum Inventar

Beitragvon Jaka » 24.09.2010, 21:43

ik kan het wel nog een beetje srijven maar ik voel wel dat ik het bijnaar heelemal kwijt zal raken tot april ik heb twee nederlandse meisjes bij't strand ontmoet en het was best moelik om met hen te praten...
maar als mijn vader in april komt zal het hoopelik weer beter worden
en ze zeggen tegen mij dat ik geen duits maar en frans of nederlandse akzent heb :D
find'k leuk hoor
Groetjes

cuyana
wohnt im Forum

Beitragvon cuyana » 13.10.2010, 08:37

x
Zuletzt geändert von cuyana am 04.02.2013, 11:35, insgesamt 1-mal geändert.

Jaka
gehört zum Inventar

Beitragvon Jaka » 14.10.2010, 06:04

cuyana hat geschrieben:Nederlanders, hoe gaat het met jullie? ;)

@Jaka: Kan je nog steeds Nederlands spreken? Ik denk dat het echt erg moelijk is om andere talen te behouden, maar die komen terug als je weer in Duitsland bent :) Toen ik in Argentinie was vergat ik ook mijn Engels en kond ook niet meer zo goed Duits praten (en na mijn uitwisseling ook nog zo'n half jaar) ... dat is zeer normaal :)
Maar soms denk ik toch dat ik een deel van mijn Duits voor altijd kwijt ben geraakt... ik zou het echt vaker gebruiken :-?

ay op nederlands te praten is best moelik het srijven ook maar dat is het altijd al geweest :D
ik ben en beetje bang omdat mijn vader en april zal komen en ik heb geen stom idee of ik en april noch nederlands kan praten!
Haha ik had nooit geloofd dat ik nog zo iets kan srijven...
tegen mij zij ook iedereen dat het heel normal is als je talen verget maar nederlands is toch men erste taal geweest :D
Engels is nog iets erger ook gebruik ik het wel vaker maar ik zeg soms spullen como(gvd da is het spaans weer haha) "kann i come despues de..." - "ok esto no tenia sentido profe!"
klopt het dat heel erg moelik is om nederlands te leren omdat het toch best veel op duits lijkt?

cuyana
wohnt im Forum

Beitragvon cuyana » 27.10.2010, 15:54

x
Zuletzt geändert von cuyana am 04.02.2013, 11:43, insgesamt 1-mal geändert.

Carööö
gehört zum Inventar

Beitragvon Carööö » 27.10.2010, 16:12

Ik heb een studentenrekening bij de Rabobank, daar betaal ik helemaal niks voor en er zit ook een spaarrekening bij. Ik vind de Rabo echt goed, ken ook mensen die bij de ABN Amro zitten en daar wel voor betalen (of betaald hebben toen ze de rekening geopend hebben? Zoiets...).
En met mijn bankpas van de Rabo betaal ik ook niks als ik in Duitsland geld opneem (iig heb ik daarvoor nog nooit iets betaald).
Ik zou het echt moeilijk vinden zonder een Nederlandse rekening. Collegegeld, contributie voor verenigingen, boetes ( ;-) ),... Daarvoor elke keer de BIC en IBAN aanvragen lijkt me heel lastig.

Bij welke bank ben jij?
Bild

cuyana
wohnt im Forum

Beitragvon cuyana » 27.10.2010, 16:15

x
Zuletzt geändert von cuyana am 04.02.2013, 11:41, insgesamt 1-mal geändert.

Carööö
gehört zum Inventar

Beitragvon Carööö » 27.10.2010, 16:25

Was geen probleem hoor...
Ik ben er gewoon naartoe gegaan nadat ik mijn BSN angevraagd had en dat was het, niks van gehoord dat het niet mag ofzo. En bijna iedereen van mijn Duitse studiegenoten is bij de Rabo, en bijna niemand krijgt stufi. Het moet dus kunnen, weet ook niet waarom jouw Rabo het niet wilde. Maar misschien gewoon nog een keer bij een andere medewerker probeeren? Soms weten ze ook niet alles.
Bild

Social Media

Zurück zu „Sprachen“