Norsk

In diesem Forum kannst Du in einer Fremdsprache schreiben und so die Sprache Deines Austauschlandes kennenlernen oder drinbleiben ;)
relch
austauschschueler.de-Junkie
Organisation: GLS; erasmus
Jahr: 10/11; 15
Aufenthaltsdauer: 11 Monate
Land: NO;UK;RU?

Re: Norsk

Beitragvon relch » 04.11.2013, 13:45

Er det nokon her som ser på Dialektriket? Anbefalast på det sterkaste! :D
einfach auf das Bild klicken. Blogeiladung? kannste haben!----------------Malen---------------Essen--------------------------------------------------------------------------------KIRKJUVAGR
Bild Bild

Ravna H.
ist am Tag 5x hier
Organisation: YFU / Uni
Jahr: 10/11 - 15
Aufenthaltsdauer: 5 Monate
Land: Norwegen/Schottland

Beitragvon Ravna H. » 04.11.2013, 16:25

Eg gjer det, sjølsagt. :lol:
Immer noch die alte Ravna. Nur sollte man nicht gleichzeitig seine Emailadresse deaktivieren und das Forenpasswort vergessen.

Bild

Ein Blog

ruru
hat nichts besseres zu tun
Organisation: GLS
Jahr: 12/13
Land: Norwegen, Fredrikstad

Beitragvon ruru » 04.11.2013, 22:06

Ååå, jeg elsker de norske dialektene! Den tyske dialekten min er for det meste klein og irriterende.
Hvorfor ække det like gøy å snakke og høre dialekt på tysk? Liker dere noen spesielle tyske dialekter? :mrgreen:

relch

Beitragvon relch » 04.11.2013, 23:02

Når jeg hører noen snakke høgtysk med bayersk aksent får jeg bare lyst å slå dem i ansiktet, med en stol... :verlegen: Det høres så utrolig stygt ut at det gjør meg aggressiv. Når noen snakker ordentlig bayerskt er det greit igjen. Der moren min kommer fra er dialekten nesten død (bestemoren min er den første generasjonen som ikke fikk lært den), det syns jeg er veldig trist... Selv om de er kjempestygge må man jo ta vare på dem.
Hva syns dere om at østfoldsdialekten er den styggeste, og Vinje (det som programlederen snakker) den fineste? Jeg snakker jo en blanding av bokmål og østfoldsdialekt, men jeg må absolutt lære meg Vinjedialekten. Den høres bare mye vakrere ut! En med vinjedialekt kunne lese kassalappen, da ville jeg kjøpe lydbok av det :loveyou:

Ravna, er du ekte bergenser? :clown:
einfach auf das Bild klicken. Blogeiladung? kannste haben!----------------Malen---------------Essen--------------------------------------------------------------------------------KIRKJUVAGR
Bild Bild

ruru
hat nichts besseres zu tun
Organisation: GLS
Jahr: 12/13
Land: Norwegen, Fredrikstad

Beitragvon ruru » 04.11.2013, 23:38

relch hat geschrieben:Hva syns dere om at østfoldsdialekten er den styggeste, og Vinje (det som programlederen snakker) den fineste?

Av og til hadde vi noen diskusjoner om dialekter på skolen. Jeg snakker Østfoldsdialekten sjæl, men allikevel føler jeg at den bare er kjempestygg. Men hvem har egentlig sagt at Østfoldsdialekten er stygg? Det må jo ha vært en eller annen person som har sagt det og alle har bare overtatt dette?! Hvordan kan flertallet synes det samme når det egentlig handler om en personlig mening? For den avhenger av de egne følelsene...
Østfoldsdialekten ligner jo til og med på den pene Oslodialekten. Så hvorfor ække den stygg da?

...

Vestlandsdialekter :loveyou:

Ravna H.
ist am Tag 5x hier

Beitragvon Ravna H. » 05.11.2013, 08:20

relch hat geschrieben:Ravna, er du ekte bergenser? :clown:

:lol: Utifra dialekten er eg nok de. Folk som ikkje er fra Bergen hører ofte ikkje aksenten min heller, og da sorterer de meg inn under "Bergenser". Og hadde eg vært mer interessert i fotball, hadde eg nok heiet på Brann. Plus at eg skarrer som bare det! Chrrrrh!
Men så har jo ikkje eg bodd i Bergen i mer enn 5 måneder. Da eg var på utveksling, gikk eg på skole i by`n, men bodde i en nabokommune. Så min situasjon er akkurat omvendt i forhold til han Roger i siste episode. (Kanskje de skulle hatt meg med i programmet også :smoker: ?)

Men eg synes eg er fremdeles Berliner. Eg kan snakke sånn også, men det finnes jo få annledninger der det er mulig. Når eg var guide i sommer, guided eg på bergensk når det var norsk omvisning - men på høytysk når det var tysk tur.
Moren min, som ble født et sted mellom Leipzig og Chemnitz, mistet dialekten sin da hun flyttet til Berlin. Det er eg glad for, den er så stygg. :) Mange synes jo at dialekten i Berlin også er det, men eg liker at alt blir litt mer flåkjeftet, bare man sier det på berlinsk.

Sjøl synes eg at dialektene i Sogn er de fineste.

(Og siden dette er et språkforum, vil eg bare si at denne teksten er skrevet på hverken bokmål eller nynorsk, men på en slags blanding som likner på måten eg snakker)
Immer noch die alte Ravna. Nur sollte man nicht gleichzeitig seine Emailadresse deaktivieren und das Forenpasswort vergessen.

Bild

Ein Blog

relch

Beitragvon relch » 05.11.2013, 11:58

Eg pleier å vera "sørlending" blant folk som ikkje kjenner meg :D I dag he vi dessuten "skaraføri", som er ein hard skorp på snøen, slik at ein kan gå på'n. Eit utroleg nyttig ord på vinjedialekta!
Jeg tror det at noen dialekter er finere enn andre kommer fra assosiasjonene vi har. Mens Vinje og Sogn er inkarnasjonen av alt som er norsk, er Østfold bare bønder som drar på harrytur til Sverige for å kjøpe snus og tar traktor'n til skolen...
Jeg har hverken skarre-r eller tungespisse-r. Jeg har en vanlig tysk r som bare forsvinner et sted i ordet. En fra klassen gav meg en bra øvelse: Bringebærdrops. Bortstett fra r-en i midten klarer tungepisse-r-en :)
Bild Bild

Ravna H.
ist am Tag 5x hier

Beitragvon Ravna H. » 05.11.2013, 12:12

relch hat geschrieben: Mens Vinje og Sogn er inkarnasjonener av alt som er norsk, er Østfold bare bønder som drar på harrytur til Sverige for å kjøpe snus og tar traktor'n til skolen...

Tarjei fra Sogndal, som har samme filosofiseminar som jeg, er nok også med på det ... :lol:

Men nå har eg sett på første episode også, og nå har lingvisten i meg fryktelig lyst til å flytte til Setesdal.

Bild

Ein Blog

relch

Beitragvon relch » 08.11.2013, 20:08

Jeg møtte en fra Setesdal, jeg tror han går på Folkemusikk 2. Han sa noe til meg, og jeg skjønte ingenting, det hørtes ikke norsk ut i det hele tatt. Og så ba jeg han snakke norsk, fordi jeg trodde at han kanskje var fra Danmark eller et eller annet dal i Sverige :verlegen: Flaut.
I metallklassa er det også en dansker fra Setesdal, men ho snakker nøytral østnorsk og er myyye enklere å skjønne :D
Jeg syns Setesdalsbunaden er dritfin :)

Hva er favorittjulebrusen deres? Jeg syns at Lillehammer er bra. Den fra Spar er greit og, men den fra Union smaker ikke julebrus...
Bild Bild

johannauebersee
ist am Tag 5x hier
Organisation: privat
Jahr: 13/14
Land: Norwegen

Beitragvon johannauebersee » 08.11.2013, 20:18

Jeg liker best julebrusen fra Arendal. Vi har jo egentlig bare de fra sørlandet.. Kan dere anbefale noe? :)
Jeg vil gjerne prøve noe nytt!
Har dere forresten kjøpt pepperkakedeig? Vertsmamma'n min synes de pepperkakene fra butikken er ikke noe særlig gode, men jeg elsker de :loveyou:
Maybe there's something you're afraid to say, or someone you're afraid to love, or somewhere you're afraid to go. It's gonna hurt. It's gonna hurt because it matters. John Green

You will never be completely at home again, because part of your heart will always be elsewhere. That is the price you pay for the richness of loving and knowing people in more than one place. Myriam Adeney

"Jeg er så glad i deg! Det er utrolig fint at du er her og vi er venner" Norwegische Freundin

Blog

Ravna H.
ist am Tag 5x hier

Beitragvon Ravna H. » 16.11.2013, 15:46

Sjøl om jeg er ekte Bergenser, liker jeg ikke julebrus fra Hansa. Den norske familien min pleier å kjøpe Aass julebrus og den synes jeg er veldig god, men bortsett fra Hansa som ikke smaker, synes jeg egentlig ikke at forskjellene er så veldig store.

Jeg elsker pepperkaker, òg når de er kjøpt i butikken! Jeg hadde couchsurfing-besøk for noen uker siden og hun som overnattet kjøpte en boks pepperkaker til oss. De overlevde ikke lenge. Men siden da har jeg ikke kjøpt noen flere, pepperkaker står ikke akkurat øverst på budsjettlisten. :D Men jeg så at de har rimelig pepperkakedeig i det store svenske møbelhuset, så hvis jeg kommer dit før jul, skal jeg lage noen pepperkaker "sjøl".

Bild

Ein Blog

Leyla
Aufenthaltsdauer: 10 Monate

Beitragvon Leyla » 20.11.2013, 07:56

Hei, har noen lyst å hjelpe meg ? Jeg vil skriver en tekst på Facebook og er ikke helt sikkert at det er riktig... Det er teksten:

Nå er jeg akkurat 3 måneder i Norge og tiden gikk så fort.
Jeg har beste vertsfamilien, kjempeflott venner, en supert klass, hobbinger … Alt som høres til hverdagslivet
Tusen Takk til alle som gjøre tiden min ubeskrivelig
20.08.2013 - 27.06.2014 Norwegen
“Everybody talks about going away, everybody talks about being away,
but who knows that returning is maybe most difficult?”

Ravna H.
ist am Tag 5x hier

Beitragvon Ravna H. » 20.11.2013, 08:31

Leyla hat geschrieben:Nå er jeg akkurat 3 måneder i Norge og tiden gikk så fort.
Jeg har beste vertsfamilien, kjempeflott venner, en supert klass, hobbinger … Alt som høres til hverdagslivet
Tusen Takk til alle som gjøre tiden min ubeskrivelig

Nå er jeg nøyaktig 3 måneder i Norge og tiden gikk så fort.
Jeg har den beste vertsfamilien, kjempeflotte venner, en super klasse, hobbyer ... Alt som hører til hverdagslivet!
Tusen takk til alle som gjør tiden min (her) ubeskrivelig

Keine Garantie, dass das jetzt alles perfekt ist. :wink: Man könnte auch "Akkurat nå er jeg 3 måneder ..." schreiben, und ich bin mir nicht sicher, ob deine Variante nicht vielleicht auch richtig ist, es hört sich nur so ungewohnt an. Und falls "hobbinger" was anderes ist als Hobbys, dann ist das natürlich auch richtig.

Bild

Ein Blog

Leyla
Aufenthaltsdauer: 10 Monate

Beitragvon Leyla » 20.11.2013, 09:02

Tusen Takk for hjelpen !
Warum ist es den beste vertsfamilien ? Ich verstehe irgendwie noch nicht genau wann man den, disse usw benutzen muss ? Wenn man genau die eine Sache meint ?
20.08.2013 - 27.06.2014 Norwegen
“Everybody talks about going away, everybody talks about being away,
but who knows that returning is maybe most difficult?”

relch

Beitragvon relch » 20.11.2013, 12:02

Bei einem Adjektiv muss immer ein Artikel (zusätzlich zur bestimmten Form) stehen, wenn der Satzteil bestimmt sein soll.
en bra vertsfamilie (eine gute Gastfamilie) unbestimmt
den beste vertsfamilien (die beste Gastfamilie) bestimmt
det peneste huset
det masete barnet
den grønne boka
den blå bilen
ho gamle dama, han kjekke fyren :wink:

Jenta er sporty (das Mädel ist sportlich)
Den jenta er sporty (Das Mädchen (genau, DAS DA) ist sportlich)
Denne jenta er sporty (Dieses Mädchen ist sporty) - disse jentene er sporty
So, wie ich es verstehe, wird die Betonung immer stärker.
Bild Bild

Social Media

Zurück zu „Sprachen“