Norsk

In diesem Forum kannst Du in einer Fremdsprache schreiben und so die Sprache Deines Austauschlandes kennenlernen oder drinbleiben ;)
Tina 0405
austauschschueler.de-Junkie
Organisation: YFU
Jahr: 04/05
Aufenthaltsdauer: 11 Monate
Land: Norwegen/ Haugesund!!!
Norsk

Beitragvon Tina 0405 » 01.11.2004, 14:53

Hei hei!!
Hvordan går det alle sammen???

Jeg tror vi er bare 3 Utvekslinselev i Norge?? Men det går bra....så jeg håper vi kan snakker mye/ mange ;) norsk her??

Karo og Bianca vær så snill og skriver! Jeg må lærer og skriver norsk du vet hvorfor!! Haugesundsdialekt.... men jeg håper det var godt bokmål!

hilsen fra Haugesund!!

Tina

:mrgreen:
Find yourself, cause I can`t find you!
Be yourself.... Who are you??

Higanbana
gehört zum Inventar
Organisation: YFU, privat, AYUSA, AFS, WYS
Aufenthaltsdauer: länger als 12 Monate
Land: Daenemark, Niederlande, UK

Beitragvon Higanbana » 01.11.2004, 15:49

Hej med dig,

det er bare saa raart at laese norsk igen. Jeg var udvekslingsstudent i go' gamle Danmark, derfor taler jeg dansk men jeg har altid syntes saerlig godt om norsk. Sproget er bare saa skoent. Derfor laerte jeg ogsaa lidt norsk (bokmaal) paa universitaetet. Det er ikke noget problem at lyde til, laese eller skrive norsk, men at snakke... ? Det foeles saa maerkeligt at udtale alt paa en anden maede. *drop*

Tina, efter kan eller andre hjaelpeverber bruges der kun infinitivet, dvs. Jeg kan tale (uden r).

Forstaar du hvad jeg skriver? Hvis det er for haardt for dig saa proever jeg at skrive paa norsk. Men det har jeg faktisk ikke gjort i mange, mange aar. :cry:

Kan du have det godt

Higanbana

Salome
Oberspaten
Jahr: 05/06
Land: Schweden, Uppsala
Beitragvon Salome » 01.11.2004, 16:04

hejsan! jag prater lille svensk, men jag verstor ocksa° en lille norsk/dansk! :mrgreen:

(ich möchte gar nicht wissen wie falsch das grammatikalisch ist :D)
Bild

Tina 0405
Beitragvon Tina 0405 » 02.11.2004, 17:45

hihi...också....det er gøy...

@higanbana.... ja eg forstår hva du skriver...du har vært i Danmark ?? hvilken år???? og med AFS eller YfU eller ...eller....jeg vet ikkje hvilken annen organisasjonen har Danmark i Utvekslingsprogramm..
hvorfor har du en japansk( Flagge ;))??
@salome...hvis du kan snakker svensk vi kan snakker sammen!!! vi har svenske TV her og jeg forstår svensk litt...selvfølgelig norsk er lett for meg...jeg mener more lett than svensk...:D uiuiui soviel englisch..ash!§

jaja norsk...jeg veldig liker denne språk, men jeg snakker sååå mye engelsk fordi det er ganske lett....og mange folk ikkje forstår meg hvis jeg snakker norsk. Men hvis jeg bli hjemme jeg MÅ snakker norsk. Min vertsfar alltid sier : Hva sar du?? Hva sar du?? Hvis jeg snakker engelsk.... Han pretend ikkje forstår meg...haha! veldig funny! *haha*

jaja det var E`...

hilsen Tina

Gast

Beitragvon Gast » 03.11.2004, 09:27

Tina 0405 hat geschrieben:@higanbana.... ja eg forstår hva du skriver...du har vært i Danmark ?? hvilken år???? og med AFS eller YfU eller ...eller....jeg vet ikkje hvilken annen organisasjonen har Danmark i Utvekslingsprogramm..

Hej Tina,
det er sjovt at se at du ogsaa bruger "eg" i stedet af "jeg". En god veninde af mig boede ogsaa i Bergen, og hendes norsk var saa deijligt at lytte til.

Ja, jeg tog til Danmark med YFU. Men det var mange, mange aar siden, i enoghalvfems/tooghalvfems. (<=Forstaar du danske tal?)

hvorfor har du en japansk( Flagge ;))??

Det er fordi jeg bor i Japan nu. Og jeg tror faktisk at mit japansk er bedre end mit dansk *drop*. Men jeg er lykkelig at jeg stadigvaek kan nogenlunde snakke, ehm... skrive dansk. For jeg har ikke bruget sproget i mere end 5 aar.

@alle
Hvad synes i om at doebe threadet "skandinavisk"? Der findes ikke saa mange som drager til f.e. Danmark, saa det er lidt synd kun at snakke med sig selv. Og det er ikke saa svaert at laese svensk eller norsk.

Was haltet Ihr davon, diesen Faden in "Skandinavisch" umzutaufen. Es gibt nun mal nicht sooo viele, die z.B. nach Daenemark gehen, und es ist schade, wenn man nur mit sich selber redet. Und es ist nicht soo schwer, Schwedisch oder Norwegisch zu lesen.

Forresten kender I foelgende link?

Norsk
http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html
http://babel.uoregon.edu/yamada/guides/norwegian.html

Dansk
http://users.cybercity.dk/~nmb3879/danish.html
http://babel.uoregon.edu/yamada/guides/danish.html
http://www.freedict.com/onldict/dan.html
http://www.physics.helsinki.fi/whale/ency/sciengdan.html
http://users.cybercity.dk/~nmb3879/danish.html

Svensk
http://www.physics.helsinki.fi/whale/ency/sciengswe.html
http://babel.uoregon.edu/yamada/guides/swedish.html

Ka' I ha' det godt!

Higanbana

bibi_i_norge
ist am Tag 5x hier
Land: Norwegen/Stavanger
Beitragvon bibi_i_norge » 03.11.2004, 10:38

heisann!
Det er jo allerede ganske mange folk her! Unnskyld tina at eg er så sent, men jeg fant ikkje dette her tidliger.
Det er veldig morsomt å lese alle disse språkene men eg forstår alt og det er bra ( eg er så stolt)!!!
det med eg og jeg er litt merkelig, fordi alle snakker nynorsk og skriver en blanding mellom nynorsk og ungdomspråket og eg har lært bokmål og prøver nå å tilpasse meg. men me skal se om det fungerer.
At du ( husker ikkje navnet) bor i japan nå og har vært i Danmark og er egentlig fra tyskland er jo så utrolig. Eg mener eg synes det er så interressant og kordan kom du til Japan??? Det er jo ikkje så vanlig.
Nå vet eg ikkje så mye mer som eg kunne skrive. Oh ja, eg synes det er en god ide å kalle dette her skandinavisk.
ha det bra og klem til Tina
Bianca

Maj

Beitragvon Maj » 03.11.2004, 17:33

Hej alle sammen! :P
Jeg synes, det er en god ide at kalde den her thread den "Skandinaviske Thread", for man kan godt læse alle skandinaviske sprog, når man tale en af dem. Jeg har dansk i skolen i tredje år nu, fordi jeg bor i Flensborg, som er lige mod grænsen til danmark. I september var vores klasse en uge til en udveksling i København og det sådan en smukke by, vel?
hej hej,
maj

Tina 0405
Beitragvon Tina 0405 » 10.11.2004, 17:36

heihei!!

ja det er en greit ide at kalle den thread skandinaviske thread, men eg må ser hvis eg ser på svenske tv eg har mange problemer or forstår. Det ser veldig morsomt ut hvis det skriver på svensk...tenker eg!! :mrgreen:

jajaja men men....hhmmmmm. eg har ikkje så mange og fortelle...hmmm...
ahja på skolen i dag!! oh det var så kjekt! jeg bare snakkte norsk hele dagen! eg er så stolt!
ahja og i går eg har vært på en afs- møte og da var en brasiliansk gutt og han snakker norsk!! herregud eg var veldig imponiert!...veldig veldig veldig....men han sar: ja hvis vertsfamilien din bare snakker norsk til tid at du kommer her....så det er logisk at eg snakker bare norsk...

na gut muss denn ma wieder...di grammatik is wahrscheinlich fuern arsch,aber naja...ich hab ja immernoch als verteidigung das ich hier in norge nie unterricht fuer die sprache hatte! :)

also bis denne og ha det bra Tina

dalkulla
ist öfter hier
Jahr: 03/04
Land: Schweden
Beitragvon dalkulla » 11.11.2004, 21:51

tja!

om det ska bli lite skandinavisk här, får jag också vara med då? :-)
Det skulle vara jätteroligt (roligt på svenska inte på norska :-)).
Jag var i den där svenska grejen nyss, och det är ju verkligen nästan ingen som jag kan prata med där....men det går ju bra att läsa danska och norska.....
Och dessutom är min "värdfasters man" från Norge, och jag blev lite van med språket.....och en gång sjöng (heter det så?) vi en dansk låt i min kör....."Nu ligger kirke noderne", är det nån som känner igen den? =)

en fråga: är det egentligen stor skilnad mellan nynorsk och bokmål?
när man skriver menar jag.....
när jag var på yes pratade jag/försökte jag att prata med dem som var från Norge eller hade varit i Norge och det var några som jag förstog jättebra och några som jag förstog nästan inte alls :-)....eller jag hade i alla fall jättesvårt att förstå dem....det var nog de som pratade nynorsk, eller?

Okay då....det var ganska mycket svenska på en dag i Tyskland nu =).....

ha det bra allihopa, sov gott och dröm söt :-)

-feli

bibi_i_norge
ist am Tag 5x hier
Beitragvon bibi_i_norge » 12.11.2004, 16:45

eg synes bokmål og nynorsk er ganske forskjellen. Eg hadde lært norsk før eg kom til Norge og eg hadde selvføgelig lært bokmål. Og eg kom til stavanger (vestkyste) og de snakte nynorsk og dialekt. Så med min bokmål forstod eg nesten ingenting og min vertsmor klarer ikkje å snakke bokmål. I skolen har eg fremdeles litt problemer med å forstå nynorske tekster ( hvis eg har tid en gang så kan eg jo prøve å finne en tekst på nynorsk og å skrive den hit, så at du kan se forskjellen).
På vestkysten i Norge snakker de alle nynorsk og på østlandet bokmål.
Eg begynte å snakke med dialekt nå og eg synes det er veldig kjekt hvis du kan det.
hvordan er det i Sverige med dialekter? fins der mange og er de vanskelig å forstå?
ha det bra
bianca

dalkulla
ist öfter hier
Jahr: 03/04
Land: Schweden
Beitragvon dalkulla » 18.11.2004, 23:51

aha, tack för det

alltså i sverige finns det dialekter, men så som folk pratar idag kann man egentligen förstå alla....fast svenskan de i södra sverige pratar är ganska olika med svenskan som man pratar i norden.....högst uppe pratar de ju samiska....det är inte svenska alls, men till exempel i jämtland eller så....min värdpappa är därifrån och förut pratade de mera jämska där....en dialekt som jag inte förstår...men han kan inte det längre, bara hans föräldrar.....
jag bodde i dalarna och företiden hade nästan varje by i dalarna en egen dialekt (som är ganska svårt att förstå också), men nu är det egentligen ingen som pratar RIKTIG dalmål.....så klart är det lite av det i viset man pratar i dalarna, men det är inte mycket kvar.....folk hör i alla fall även på mig att jag var i dalarna, fast jag pratar nästan rikssvenska....
i alla fall kann man höra i uttålet varifrån i Sverige en person kommer, även på de som pratar på teven eller radion.....på teve 4 finns det även en norsk meteorolog....och det hörs ganska mycket =).....men jag tycker att norska låter jättegullig

ja, ok, jag är ganska trött igen......det ser ut som om jag är det nästan varje gång =)
hoppas att det var fullståndiga och logiska menigar :-)

hejdå
kram
-feli
Zuletzt geändert von dalkulla am 29.11.2004, 23:27, insgesamt 1-mal geändert.

juju

Beitragvon juju » 28.11.2004, 10:22

heisann

Nå må jeg og skrive litt norsk, fandt det litt seint kankje ;-)
Jeg liker norsk så godt og eg synes at det er et veldig kjekt språk.
Når jeg kom til norge så klarte eg ikke å forstå noe av det, folk snakkte.
eg trodde eg må snakke engelsk heile året. men etter 2 måneder gikk det heilt greit :-)
eg trives det her og vil ikke reise hjem igjen...det går jo så fort...
bibi, det med dialekten her er litt merkelig men jeg tenke at det er en veldig pen dialekt...
sånn, jeg må gå nå, det er søndag og vi skal ut på tur :-D

Ha det bra
snakkes seinere
klem julia

bibi_i_norge
ist am Tag 5x hier
Beitragvon bibi_i_norge » 29.11.2004, 12:51

det med dialekten stemmer, men kanskje liker eg bare å snakke med dialekt, fordi eg hadde aldri i livet dialekten. Men eg gleder meg ti den dagen, hvor eg snakker perfekt norsk eller stavangersk. Og det blir sikkert morsomt, når me møter de andre utvekslingselevene fra tyskland som er i norge nå, fordi de har jo mange forskjellige dialekter og det blir kjekt å høre de snakke.

murmel
Oberspaten
Jahr: 05/06

Beitragvon murmel » 22.02.2005, 14:46

hei, jeg ikke snakker norsk :smoker: :mrgreen:

jeg leser avis og tidskiften :jumper:
jeg elsker deg

Tina 0405
Beitragvon Tina 0405 » 22.03.2005, 10:52

Hei alle sammen!
Det er jo lenge siden noen har skrevet her?
Uff...men eg vet egentlig ikkje ka eg ska skriver...

Bare at det er i dag akkurat 100 dager så ska eg tar fly hjem til tyskland. Eller bedre først til Berlin på grunnen av den YES- Seminar i Berlin. Er det noen her som vet noenting om de?? Kanskje du dalkulla? Du har jo vært i Sverige med YfU så eg tror du hadde også den Seminaren??

Ja ok eg går nå....håper alt går fint med dere§!!§!§

Ha det bra TINA

Social Media

Zurück zu „Sprachen“