Svenska

In diesem Forum kannst Du in einer Fremdsprache schreiben und so die Sprache Deines Austauschlandes kennenlernen oder drinbleiben ;)
miss.random
wohnt im Forum
Organisation: EF | Nordplys
Jahr: 06/07 | 14
Land: USA, Georgia | Island

Re: Svenska

Beitragvon miss.random » 17.03.2012, 10:05

Ich lerne erst seit 2 Monaten Schwedisch an der Uni hier. Muss man die Infinitiv nicht fast immer benutzen, wenn man ein Hilfsverb hat oder Supine benutzt? Deswegen benutze ich es. Komma hab ich einfach falsch benutzt, hatte wohl vor es mit "ska komma" zu schreiben. Und bei "I dag" "i gör" weiss ich es dass man es auf jeden Fall auseinander schreiben kann. ;)
If a man does not keep pace with his companions, perhaps it is because he hears a different drummer. Let him step to the music which he hears, however measured or far away. (Henry David Thoreau)
Buu-Frau, Spassbremse und Bedenkenträgerin vom Dienst. Anscheinend auch reif für eine Therapie, doch mir wurde nie gesagt für welche.
http://a-stranger-in-iceland.blogspot.com <- ein Hobbit in Mittelerde

Ryuuji
ist am Tag 5x hier

Beitragvon Ryuuji » 17.03.2012, 21:19

Ich hab meinen Freund mal gefragt wegen dem hos und på, die Antwort war:
Om man menar att man precis var hos svenskkursen säger man "Jag var svenskkursen.."

:lol: :lol: :lol:

Naja, Infinitiv braucht man nach ska und komma oder skulle, aber einfach so in einem Satz ist das Verb konjugiert.
Du hast geschrieben "Idag vara jag", also "Heute sein ich." Kann man so übersetzen und schauen, obs Sinn macht.

miss.random
wohnt im Forum
Organisation: EF | Nordplys
Jahr: 06/07 | 14
Land: USA, Georgia | Island

Beitragvon miss.random » 18.03.2012, 08:52

Naja, da hab ich einfach das scheiss vara falsch konjugiert. Könnte alle, vara, gå, finna, finnas, ha etc. an die Wand schmeissen. Mag Verben nicht, welche keine Logik in ihrer Konjugation besitzen. :nee:
If a man does not keep pace with his companions, perhaps it is because he hears a different drummer. Let him step to the music which he hears, however measured or far away. (Henry David Thoreau)
Buu-Frau, Spassbremse und Bedenkenträgerin vom Dienst. Anscheinend auch reif für eine Therapie, doch mir wurde nie gesagt für welche.
http://a-stranger-in-iceland.blogspot.com <- ein Hobbit in Mittelerde

Tic
austauschschueler.de-Junkie
Organisation: AFS
Jahr: 11/12
Land: Sverige, Skåne

Beitragvon Tic » 18.03.2012, 15:56

miss.random hat geschrieben:Naja, da hab ich einfach das scheiss vara falsch konjugiert. Könnte alle, vara, gå, finna, finnas, ha etc. an die Wand schmeissen. Mag Verben nicht, welche keine Logik in ihrer Konjugation besitzen. :nee:

Naja zumindest "ha" hat die selbe Logik wie alle anderen Verben, nur das Partizip ist unterschiedlich
ha - har - hade - haft

"vara", da ist es eigentlich wie im Deutschen. är= ist, var= war, da steckt auch im Deutschen keine Logik dahinter :D
vara - är - var - varit

"finnas" ist eines der wenigen Deponentien und damit eine Ausnahme
finnas - finns - fanns - funnits

"gå"
gå - går - gick - gått

Schwedisch hat immer noch mehr Logik in der der Konjugation der Verben als das Deutsche, meiner Meinung nach :D
Bild
Feder mein Herz - SchwedenBlog
Du gamla, Du fria, Du fjällhöga nord. Du tysta, Du glädjerika sköna! ♥
Euphoria! Forever to the end of time!

Ryuuji
ist am Tag 5x hier

Beitragvon Ryuuji » 03.04.2012, 19:26

Det var längesen nån pratade svenska härinne! Tyckte det var dags igen.
Jag hoppas alla här mår bra.
Finns det nån som är i Sverige nu eller är alla här hemma?
Jag ska faktiskt flytta dit efter jag tagit studenten, om typ 3 månader dvs.
Jag har en pojkvän som väntar på mig ;)
Känns lite galet att lämna mitt hem och börja ett nytt liv med bara arton år, men jag vill bara... leva nu.

Tic

Beitragvon Tic » 03.04.2012, 20:17

Jag är i Sverige just nu (:
Jättekul att du ska flytta hit. Vart ska du flytta?
Och jag kan förstår dig. Om jag hade en pojkvän är so skulle jag kanske också tänker på att flytta hit efter skolan, men annars tror jag inte att jag ska göra det. Jag älskar Sverige men det finns för mycket som jag stör mig på för att leva här. Då tycker jag bättre om Tyskland :D
Har du varit i Sverige innan för längre tid eller har du läst Svenska i skolan?
Bild

Ryuuji
ist am Tag 5x hier

Beitragvon Ryuuji » 06.04.2012, 18:04

Aw fint! Måste vara skönt att se våren komma i norden.
Jag ska flytta till Stockholmsområdet, ett förort som ligger ungefär en halvtimme utanför staden.
Sverige känns bara så underbart. Det är ett fint land och alla människor jag träffat har varit så otroligt snälla mot mig.
Vad är något som stör dig då till exempel?
Jag har aldrig varit i Sverige i längre än två veckor, jag var där i augusti förra sommar, sedan i december och februari igen. Alltid bara ett par dagar.
Men det var nog att få mig att känna som jag måste bara ha mer. Jag vill uppleva mer i Sverige och känna mig hemma där. Och bli bättre på svenska. Asså jag kan det bra nog för att spontant prata med folk, men ändå.

Språket har jag lärt mig själv, jag hade inga problem alls med det. Egentligen började jag i februari 2011, och nu, lite mer än ett år senare, kan jag det bättre än franska som jag läst i skolan i åtta år, ha.

Efter gymnasiet kommer jag inte ha något annat att göra, så jag vill verkligen kasta ut mig i världen och se vad som kommer.

Bor du hos en familj och sånt, vanlig utbytestudent?
Vänta, nu har jag läst en del om din tid i Sverige och det låter som du aldrig gillade det - är det så? Har du det lite bättre nu och kan du trivas lite?

Tic

Beitragvon Tic » 07.04.2012, 13:59

Jag tycker om Sverige nu, det gör jag verkligen. Och jag trivs bra i min familj (:
Jag är vanlig utbytestudent.

Men jag tycker fortfarande inte om skolan här. Och egentligen är "tycker inte om" fel ord. Jag hatar skolan här. Det är det som jag verkligen hatar fortfarande. Men lyckligtvis är det inte mitt problem eftersom mina betyg räknas inte.
Och jag vet också att det skulle inte vara mitt problem heller om jag verkligen tänker på att flytta hit eftersom jag skulle göra det efter skolan men ändå :D

Jag tror jag är "för tysk". Det svenska samhället har helt annorlunda prioriteten än det tyska och jag är så van med Tyskland att det passa inte riktig mig.
Det skulle kanske ändra sig om jag skulle verkligen flytta hit och lever och jobbar här. För då kan jag tänker mig att Sverige är ganska bra. Och jag vill iaf studerar ett halvt år i Stockholm.
Just nu bor jag ju nästan i andra änden av Sverige :D

Men nästa helgen flyger jag upp till Stockholm (: Första gången jag har verkligen chansen att se ngt av staden och inte bara stationen :D
Bild

hackfleisch
gehört zum Inventar
Organisation: privat | ?
Jahr: 12/13 | ?
Aufenthaltsdauer: 11 Monate
Land: Dänemark | Island?

Beitragvon hackfleisch » 27.07.2012, 17:25

Ich hab mir die letzte Seite mal durchgelesen, und ich habe so gut wie alles verstanden! Und das, obwohl ich "nur" Dänisch kann und ca. 1 einhalb Wochen Schwedisch gelernt habe! Ich bin stolz auf mich :lol:
Bild
Mein Jahr in Dänemark 2012/2013

Mein Blog & Mein Kleiderkreisel & Meine Tauschothek

Lenski

Beitragvon Lenski » 31.07.2012, 12:24

Jag har varit i Sverige i en vecka i början av juni för att hälsa på min familj och min klass.
det var härligt att få prata svenska igen och skönt att uppleva svenska livet.
Det finns mycket jag saknar om livet i sverige och jag hoppas att jag kommer att bo i sverige igen någon gång.

Är det någon som är i Sverige nu? Eller hur många här har varit i Sverige förra året?

Tic

Beitragvon Tic » 31.07.2012, 19:48

Jag var i Sverige förra året och sen fanns det någon till men jag glämde namnet.

Jag saknar livet i sverige också. Framför allt friheten som kommer med kommunaltrafik. Här hemma kan jag inte åker någonstans själv för att jag inte ha körkort eller bil.
Jag är också lite rädd att glömma svenskan. Det fungerar fortfarande bra att läsa och förstå men jag tror att det blir jätte svårt att prata igen.
Bild

LotteInLund
ist neu hier

Beitragvon LotteInLund » 14.08.2012, 20:23

Hej allihopa!
Jag är i Sverige just nu, i Lund. Har kommit med Erasmus under studietiden, förälskat mig i landet (bland annat) och återvänt efter jag var färdig med universitetet i Tyskland. Och nu är jag här och jobbar som läkare. ;) Om någon hade sagt till mig tidigare när jag började och lära mig Svenska för skojs skull, att jag skulle hamna som läkare i Sverige, hade jag aldrig i livet fortsatt med detta. Men så är det nog - ett steg i taget och sedan så få man se var man hamnar till slutet... Och plötsligt så blir det vardag, är inte så annorlunda än livet i Tyskland och helt normalt. Men vi trivs bra här i alla fall.
Hur var det i Tolkiens Hobbit? "Akta dig, när du gör första steget utanför din dörr - du vet aldrig, vart vägen kommer och leder dig." Och det är sant, faktiskt. Ibland är det nog bättre, annars skulle man inte våga!
Charlotte

Ryuuji
ist am Tag 5x hier

Beitragvon Ryuuji » 21.08.2012, 17:28

Fin post!
Jag är också i Sverige nu, flyttade hit för 2 månader sedan. Jag bor i Stockholmsområdet.

Tic

Beitragvon Tic » 24.08.2012, 17:51

Jag vill tilbacka till Sverige. Idag kom de nya AFS utbyttesstudenter till Stockholm...
Bild

buchstabe.
ist neu hier

Beitragvon buchstabe. » 02.01.2013, 20:41

hej, vllt kann mir ja hier jemand helfen.
weiß jemand, ob tisus (sprachtest in schwedisch) ablaufen kann oder wie lange der gültig ist? ich habe dazu bisher nirgens was gefunden.

Social Media

Zurück zu „Sprachen“