Svenska

In diesem Forum kannst Du in einer Fremdsprache schreiben und so die Sprache Deines Austauschlandes kennenlernen oder drinbleiben ;)
jojo1987
hat nichts besseres zu tun
Organisation: YFU/CIEE
Jahr: 04/05
Aufenthaltsdauer: 11 Monate
Land: USA,Ohio
Svenska

Beitragvon jojo1987 » 01.11.2004, 02:58

hej
viel glück denti!!!!!!!!!

Salome
Oberspaten
Organisation: YFU
Jahr: 05/06
Land: Schweden, Uppsala
Beitragvon Salome » 01.11.2004, 16:12

hej :lol: Jag älskar svenska! ver oksa°`? :D
jag pratar en lille svenska, men jag läser svenska en en kurs!

hejda°!
Bild

Kate
gehört zum Inventar
Organisation: ISKA
Jahr: 03/04-06/7
Aufenthaltsdauer: 10 Monate
Land: WI/USA, Irland
Beitragvon Kate » 06.11.2004, 13:13

hej! :D is auch alles was ich kann...leider...
kann mir irgendwer nen sprachkurs empfehlen?
Mom hat geschrieben:Ya know Katie, you are always going to be a part of our lives. Right now I feel like a part of you is here, and it is.

Mom hat geschrieben:Kate, I really do miss you and I'm sure it won't go away ... You have made a mark in my heart for ever. We love you dearly.

"The past is history, the future is a mystery and the present is a gift. That's why we call it the present."

DoreenFin
gehört zum Inventar
Organisation: AFS
Jahr: 03/04
Land: Finnland/ Suomi
Beitragvon DoreenFin » 06.11.2004, 16:31

hei
jag har fiskar en friske fis :)
ja har hittar en kat

haha....c´est tout :)
Be what you wanna be

Das ist nicht die Sonne die untergeht, sondern die Erde doe sich dreht ( TOMTE!!!)

the_fish
ist am Tag 5x hier
Land: Schweden
Beitragvon the_fish » 07.11.2004, 11:14

Hej!

Ich kann nur ganz wenige Wörter auf Schwedisch (bis jetzt).
Also ähmm...örn heißt Adler. ;o)
Ok, unnötig. Wo lernt ihr Schwedisch? Wenn ich genommen werde von YFU will ich nen Kurs an der VHS machen...
Learn to love your hometown when you're travelin'
Learn to love the highway when you're home
~Marah~

dalkulla
ist öfter hier
Beitragvon dalkulla » 11.11.2004, 21:25

Hej allihopa!

Det ser ju inte precis ut som om de är nån här som jag kan prata med "på riktigt" =).....i alla fall inte än.
Men kanske jag har glömmt allting tills det blir nån....jag har ju glömmt ganske mycket redan nu....oj, vad dumt det är! Men det brukar bli lite bättre efter att jag har ringt till nån i Sverige, nästa gången jag gör det ska jag alltså försöka att skriva lite mer hit.
Det skulle i alla fall vara jättekul att prata/skriva lite svenaska här....hoppas att det går nångång....men det gör det säkert =).
Okay då, lycka till med svenskan, vi hörs =)

-feli

Ja, also ich hoffe da waren jetzt nicht so viele Fehler drin :-)....hab vor Schweden mal versucht mit "Schwedisch" von Hans Ritte zu lernen, das Vorhaben ist aber an meiner (fehlenden) Disziplin gescheitert.... :-? ....war aber auch nicht so schlimm, lernt man eh null komma nix, wenn man erst mal da ist.
Das Buch war aber schon gut, und die CD dazu auch...also so wie die CD-Menschen reden hört sichs auch wirklich an =)....ja, also eigentlich shcon empfehlenswert glaub ich.
Na ja, soviel dazu :-)

ha det bra

the_fish
ist am Tag 5x hier
Beitragvon the_fish » 12.11.2004, 15:07

Ich würde auch gerne anfangen mit Schwedisch lernen, aber solange ich noch nicht weiß, ob ich genommen bin, macht das ja keinen Sinn...
Learn to love your hometown when you're travelin'
Learn to love the highway when you're home
~Marah~

Gast

Beitragvon Gast » 18.11.2004, 15:12

hej, jag kan prata svenska, så..om du vill kan du fortsätta att skriva på svenska eftersom jag tror att jag förstår :wink:

Kate
gehört zum Inventar
Organisation: ISKA
Jahr: 03/04-06/7
Land: WI/USA, Irland
Beitragvon Kate » 18.11.2004, 18:08

äh...und ide übersetzung bitte :mrgreen:
Mom hat geschrieben:Ya know Katie, you are always going to be a part of our lives. Right now I feel like a part of you is here, and it is.

Mom hat geschrieben:Kate, I really do miss you and I'm sure it won't go away ... You have made a mark in my heart for ever. We love you dearly.

"The past is history, the future is a mystery and the present is a gift. That's why we call it the present."

dalkulla
ist öfter hier
Beitragvon dalkulla » 18.11.2004, 23:31

tjenare =)....

...det är ju skitkul (förlåt, men det är det ju =) ) att det finns nå'n här....vem du än är =)
Okay då.....vad ska vi prata om? =)....
Varför kan du svenska? Jag antar att du var/är utbytesstudent in sverige eller nå't liknande.....men berätta i alla fall.....
Hm....annars vet jag inte så mycket att skriva just nu.....tråkig, vad?
Men jag är ganska trött och lite deprimerad eftersom jag var med i en informationskväll om utbytesår den här kvällen och det gick inte så bra för mig.....men nu går det inte att ändra det längre, det bästa är väl att jag går och lägger mig alldeles snart =)

god natt och sov gott, "Gast" och alla andra som förstår och som inte förstår =)

kramar,
-feli
Zuletzt geändert von dalkulla am 23.11.2004, 00:00, insgesamt 2-mal geändert.

Gast

Beitragvon Gast » 22.11.2004, 11:53

hej, preeecis, jag är utbytesstudent här i sverige..jag har varit i sverige för 3 månader sedan. så, min svenska är inte så jättebra än, men jag förstår i alla fall och kan ochså prata. Men jag tycker inte så mycket om att skriva på svenska för att det är inte så lätt tycker jag. så, vår i sverige har du varit förra året..? Och har du lärt dig en lite svenska innan du kom till Sverige? hejdåhejdå

dalkulla
ist öfter hier
Beitragvon dalkulla » 25.11.2004, 01:12

hejhej på dig!
Det är ju kul att du är i Sverige nu.....var bor du? Jag bodde i Dalarna....det var kanske inte så svårt att gissa sig till det =)...om inte du också bor i Dalarna känner du antagligen inte Borlänge, men det är i alla fall staden som är närmast stället där jag bodde....men om du vill kolla på en karta, då kan du försöka att hitta Sifferbo också, så hette lilla byn =)....om det finns på kartan då är det lite västerom Borlänge....det är bara att följa järnvägen (huset står till och med precis bredvid den =)...så i början vaknade jag varje morgon med första tåget typ kl 5 eller så....).
Falun är i samma området som Sifferbo och Borlänge också...du kanske har hört det nångång....det är ganska kännd eftersom det finns en stor vintersportsanläggning där.....hm, nu kan det egentligen inte finnas mycket risk att du inte vet var jag bodde =).....
Jag tycker förresten, att din svenska är jättebra....kanske även bättre än min.....det känns nämligen verkligen som om det har försämrats ganska mycket i de fem månader jag har varit hemma igen nu..... i förrigår ringde jag till min värdfaster som fyllde år och det tog säkert 10minuter tills jag kunde prata i halvvägs förståndlig svenska :-).....
Och skrivandet angående.....det var samma sak med mig....först gick det bra att läsa, sen att prata, sen att förstå och det tog ganska länge tills det blev någorlunda bra med att skriva.....det blir ju fortfarande fel ganska ofta :-).
Jag ville egentligen lära mig svenska innan jag åkte men det blev ingenting av det.....:-/.....jag köpte en bok som var ganska dyrt för att läsa språket själv (där jag bor finns det inga vhs kurser i så "exotiska" språk =)) men jag kom bara till lektion 3 av 30....jag har nog lite för lite självdisciplin :-)......men bara lite för lite :-)......
Lärde du dig mycket innan du åkte?
Jag vet ju inte med vilken organisation du åkte, men YFU gör lite språkkurs i Wik också....men det vi lärde oss där var ju verkligen basics...så det kunde jag....typ "hej jag heter..... vad heter du? hur mår du?....." fast jag lärde mig några verb där....men de är ju för det mesta ganska lika med tyska verben.
Vad heter du förresten?
Har du varit på nån ishockey match än? om inte så kan jag bara rekommendera det :-)......leksand är ju tyvärr inte i elitserien det här året men ishockey är kul ändå. :-)
ok, ha det så bra
hejdå.....kram,
-feli

dalkulla
ist öfter hier
Beitragvon dalkulla » 25.11.2004, 01:26

förresten.....ist zwar schon 'ne weile her, aber na ja.....

the_fish hat geschrieben:Ich würde auch gerne anfangen mit Schwedisch lernen, aber solange ich noch nicht weiß, ob ich genommen bin, macht das ja keinen Sinn...

Na ja, das mit dem Sinn ist ja immer so eine Frage.....also wenn du die Möglichkeit hast es zu lernen und es dir Spass machen würde, dann mach doch :-)....ich finde es ist immer lohnenswert Sprachen zu lernen....also generell ist es ja immer gut irgendwas zu lernen (ok, wenn ich mir das in der Schule mal öfter klarmachen würde wär's kein Fehler....zugegeben ist das leichter gesagt als verinnerlicht :-)) jedenfalls hab ich vor Kurzem mit Arabisch angefangen....ich weiss zwar noch nicht, wann und ob ich das mal brauchen werde, und es geht auch nicht so wirklich schnell voran (teils weil die meisten Teilnehmer schon erwachsen sind - da merkt man mal wieder, wie schnell man doch lernen kann wenn man jung ist :-) - teils weils schon schwer ist) aber es ist auf jeden Fall interessant.....und macht Spass.....aber na ja, ich glaube ich schweife grad irgendwie ab....
Jedenfalls find ich's wie gesagt immer lohnenswert sprachen zu lernen.
Ja.......na dann :-).....ha det så bra :-)

Kate hat geschrieben:äh...und ide übersetzung bitte :mrgreen:

was meintest du denn genau? :-)
ha det så bra annars :-)

Gast

Beitragvon Gast » 25.11.2004, 12:53

hejhej
ahh, jaja, jag vet var Borlänge ligger..jag bor här i Uppsala och jag tycker att det är så jättekul att jag kom hit eftersom Uppsala verkligen är en studentstad och folken är ganska ung här. Jag lärde mig en lite svenska innan jag åkte. Jag gjorde en Vhs-kurs men den var bara några veckor länge och så jag har inte lärt mig so mycket på den. Bara saker som "vad heter du, varifrån kommer du..". oh, jag heter Tine! Jo, det är riktigt, jag tror min svenska är mycket mycket bättre när jag pratar,
för att jag har inte skrivit så mycket på svenska än. Jag har inte gjort so många prov i skolan än och jep, egentligen jag har inte skrivit på svenska alls tror jag. Min språkorganisation är GLS (oh, jag tycker inte om dem!!)
Är Borlänge en fin stad? Jag har inte varit där än..men i alla fall vill jag resa en lite mer här i sverige nu. där finns so många städer och landskaper som jag vill se så gärna. Till exempel vill jag åka till norra sverige... så hade du en trevlig värdfamilj och har du många kompisar i sverige nu? Och länktar du "hem" till sverige nu? Hur var det att komma hem igen? Jag är så nyfiken hur det ska vara för mig när jag kommer hem i juni och hur det är att se mina kompisar igen.. men först så vill jag ochså stanna här en lite längre och jag vill ha några tid här med mina "svenska kompisar" och lära mig svenska bättre och ha en svensk jul här!! Jag tycker det är så jättekonstigt att tiden går så snabbt. Det känns som jag kom till Sverige två eller tre veckor sedan..
har det så bra..

yey, jag har ingen skola idag för att min skola har öppet hus!! jaaa, oh och en annan fråga har jag, är du i 11 eller 12årn nu?
hejdå
Tine

dalkulla
ist öfter hier
Beitragvon dalkulla » 25.11.2004, 16:33

Tja!
Jag hann faktiskt aldrig att titta på Uppsala på riktigt....jag bytte tåg där några gånger, men mycket mer an järnvägsstationen har jag inte sett nångång.... :-)....fast jag har två "utbytestudentkompisar" som bodde i uppsala och de säger att det är jättefint där och att det finns många unga där, med.
Vänta är du egentligen "Tinekeks"? För då har du ju kanske redan läst hälften av vad jag skriver hela tiden :-)....hoppas att det inte blir för tråkigt....men i så fall säger du till, eller hur? :-)
Ok då, svenskan....jag tyckte att en stor fördel med att prata är, att man kan liksom mumla lite i slutet av orden, om man inte vet om de slutar på -ar, -er eller -or eller så :-).....
Jag känner ju två tjejer som var här med GLS....om jag kommer ihåg rätt, tyckte de inte heller så mycket om organisationen, men de hade i alla fall snälla familjer och hade kommit till sitt önske-utbytes-mål.... ja juste och det var en tjej på min första skola som var GLS-utbytestudent 2002/2003 som stannade ett år till för att ta studenten i Sverige...men jag visste faktiskt aldrig exact vem det var som var hon :-)....det var bara de två andra som berättade.... :-).....
Varför tycker inte du om GLS?
Borlänge är definitivt inte fin! Jag menar det var okay att bo där (fast egentligen gjorde jag ju inte det....det var bara skolan (och kompisarna för det mesta) som var där....men jag bodde egentligen inte ens i Borlänge kommun....:-)), och människorna är snälla....men husen är verkligen inte fina alls....Borlänge centrum består liksom av betongkuber (eller -ar eller -or :-))....men det är ju inte det som är viktigast :-)....
Jag ville också åka till norra Sverige....men jag kom aldrig längre upp än till Östersund, när vi hälsade på min värdfarfar och hans familj....det fanns ju till och med en YFU&AFS-resa till Abisko för att titta på midnattssolen, men så klart var det på slutet av året när jag inte hade pengar kvar, eftersom jag ville köpa en massa presenter till folk i Tyskland....och på vintern ville vi (jag och några kompisar) egentligen åka upp för att kola på ishotelet, men det blev ingenting av det heller....
Min värdfamilj är den bästa som finns! :-)....för mig i alla fall....i första hand så klart mina värdföräldrar och värdsystrar, emn resten av familjen var bäst också :-)....men jag längtar egentligen inte hem tror jag.....jag längtade inte hem till Tyskland när jag var där heller....jag är liksom där jag är och det är bra som det är :-)....naturligtvis tänker jag i bland att det skulle vara kul att vara i Sverige igen, till exempel nu då man börjar baka pepparkakor och när det blir dags för lucia..... :-? ....men det är inte så farligt.....och imorgon ska jag baka pepparkakor här hemma :-)....man kan ju ha lite Sverige hos sig i Tyskland också :-)
Tiden går verkligen snabbt, det stämmer, men det gör den här också....det blir nog så när man blir äldre :-D....
Jag var förresten också ledig från skolan idåg....vara lärare brukar åka på "Lehrerfortbildung" i slutet av November/början av December och det betyder två dagar ledighet för eleverna.....fast vi får en massa uppgifter som måste göras hemma.... :( .....

ha det så bra då....hoppas att jag inte glömmde att svara på nåt och att det inte var konstiga menigar jag skrev :-).....hur var det nu med ishockeyn?
Ett tipps till: åk till Mora och titta på vasaloppet! Det är så kul! Och om du åker ditt på tåget, då åker du förbi mitt hus.... :-)....

kram,
-feli

Social Media

Zurück zu „Sprachen“