Skandinavisk

In diesem Forum kannst Du in einer Fremdsprache schreiben und so die Sprache Deines Austauschlandes kennenlernen oder drinbleiben ;)
Tic
austauschschueler.de-Junkie
Organisation: AFS
Jahr: 11/12
Land: Sverige, Skåne

Re: Skandinavisk

Beitragvon Tic » 16.12.2011, 13:48

Ja, det var en klassresa. Och det var antagligen den besta tiden jag hade an så länge (:
Jag älskar tysk julmarknad. Sverige vet bara int hur man gör en bra julmarknad :D

Jag fick tyska Plätzchen igår och det är så gott att ha de. Jag tycker im pepparkarkor och lussekatter men Plätzchen är bättre ändå :D

Och jag hatar att vara sjuk.
Min värdsmamma: "Jag vet inte hur du lyckas att vara sjuk hela tiden."
Inte jag heller. Jag är sjuk sedan vi har kommit hem från tyskland. Två veckor nu. Grr...
Bild
Feder mein Herz - SchwedenBlog
Du gamla, Du fria, Du fjällhöga nord. Du tysta, Du glädjerika sköna! ♥
Euphoria! Forever to the end of time!

Ravna
Organisation: YFU
Jahr: 10/11 - 13/14
Land: Norwegen, Hordaland

Beitragvon Ravna » 16.12.2011, 14:07

Vertsbroren min var sjuk hele tiden når han kom til Norge, det fortalte ihvertfall vertsmammaen min. Jeg bare sjuk en gang, da jeg skulle bo hos søsteren min i en uke. Det skulle bli en kjempekoselig uke og jeg hadde en skolevei på 10 min isteden for en time, men jeg lå bare i sengen hele tiden og gikk ikke på skolen eller noensteds. Og nå er jeg tilbake og er sjuk og sjuk og ikke noe annet enn sjuk. Virene kommer og jeg åpner døren for dem. Og det skjer alltid når jeg har mye å gjøre på skolen, slik at lærerene begynner å tro at det bare er derfor og at jeg vil slippe å skrive prøvene. :groggy:

Men god bedring til deg, å være sjuk på utveksling er enda teitere.
Bild

Ein Blog

Viele Bilder

En himmel full av stjerner. Blått hav så langt du ser. Og en jord der blomster gror - Kan du ønske mer?

Ravna

Beitragvon Ravna » 23.07.2012, 21:49

Orava, hvordan lærer man færøysk? Jeg var på Nordisk Sommarleir og Nordlek for litt mer enn èn uke siden (Nordlek er en festival for folkemusikk, -dans og -tradisjoner i alle nordiske land som arrangeres hvert 3. år, og sommerleiren er en leir for ungdom i uken før) og det var en gruppe færøyinger der. Jeg fikk plutselig kjempelyst å studere Nordisk språk og litteratur i Bergen og å lære meg færøysk.

Festivalen var kjempegøy. Det var folk fra Norge, Sverige, Finland (både svensk og finsk), Island og Danmark, inkludert Færøyene, Grønland og Åland og alt skjedde på to språk - på norsk/svensk/dansk og på finsk. De fra Færøyene og Grønland lærer jo dansk fordi de er en del av Danmark, og færøyingene var faktisk lettere å forstå enn de "ekte" danskene. :lol: Men nå vet jeg at skandinavisk faktisk fungerer i "reallife" også.
Bild

Ein Blog

Viele Bilder

En himmel full av stjerner. Blått hav så langt du ser. Og en jord der blomster gror - Kan du ønske mer?

Orava
Moderator
Organisation: YFU, Studium
Land: Finnland, Estland

Beitragvon Orava » 24.07.2012, 00:05

Ravna hat geschrieben:Orava, hvordan lærer man færøysk?

Hey :)
Tú dugir at læra mál í summarskeiðinum (skeiði=Kurs) á Fróðskaparsetrinum (=Universität) í Tórshavn
ella í „Københavns Universitet“
ella í kømrum tínum við bók hjá Hjalmar Pedersen (Faroese. A language course for beginners)
ella í Nordkolleg í Rendsburg (men tað er so óføliga dýrt!)

Tað er ikki so einfalt :(
Teic, Ziemeļu vējš:
No kurienes manī tāds spīts?
Pēc negaisa vienmēr būs saule,
Pēc nakts - vienmēr rīts.

relch
Organisation: GLS; erasmus
Jahr: 10/11; 15
Aufenthaltsdauer: 11 Monate
Land: NO;UK;RU?

Beitragvon relch » 24.07.2012, 00:12

ellers så kan du jo lære deg islansk og blande det med nynorsk ;)
einfach auf das Bild klicken. Blogeiladung? kannste haben!----------------Malen---------------Essen--------------------------------------------------------------------------------KIRKJUVAGR
Bild Bild

Ravna

Beitragvon Ravna » 24.07.2012, 11:03

Orava hat geschrieben:Hey :)
Tú dugir at læra mál í summarskeiðinum (skeiði=Kurs) á Fróðskaparsetrinum (=Universität) í Tórshavn
ella í „Københavns Universitet“
ella í kømrum tínum við bók hjá Hjalmar Pedersen (Faroese. A language course for beginners)
ella í Nordkolleg í Rendsburg (men tað er so óføliga dýrt!)

Tað er ikki so einfalt :(

Jeg har veeeeldig lyst på sommerkurset, men som jeg har forstått det, må jeg bli student først. Men vi får se, kanskje om tre år eller fire. :)

Og relch, jeg tror da slipper jeg å lære islandsk først. Det er bare å ta nynorsk og sette "-ur" på noen ord og -i på noen andre. Men merkelig nok skjønte færøyingene ingenting når vi prøvde. :lol:
Bild

Ein Blog

Viele Bilder

Orava
Moderator

Beitragvon Orava » 24.07.2012, 15:47

Ravna hat geschrieben:Jeg har veeeeldig lyst på sommerkurset, men som jeg har forstått det, må jeg bli student først.
Tað er ikki so týðandi. Vit høvðu eisini ein ~65-ára gámal eftirløning í skeiðinum, og ein ~55-ára gámal mann. Og síðan høvðu vit eisini tveir amerikanskar studentar, men teir voru bert 17 og 18 ára gamlar.
Teic, Ziemeļu vējš:

Ravna

Beitragvon Ravna » 24.07.2012, 16:12

Orava hat geschrieben:
Ravna hat geschrieben:Jeg har veeeeldig lyst på sommerkurset, men som jeg har forstått det, må jeg bli student først.
Tað er ikki so týðandi. Vit høvðu eisini ein ~65-ára gámal eftirløning í skeiðinum, og ein ~55-ára gámal mann. Og síðan høvðu vit eisini tveir amerikanskar studentar, men teir voru bert 17 og 18 ára gamlar.

OK, men likevel må jeg bli ferdig på videregående først, og neste sommer skal jeg jobbe og sommeren etterpå håper jeg å begynne å studere i Norge, og der begynner semesteret i midten av august. Men nå har jeg jo folk på facebook som jeg kan gå på nervene med spørsmål om færøysk. :)
Bild

Ein Blog

Viele Bilder

Ravna H.
ist am Tag 5x hier
Organisation: YFU / Uni
Jahr: 10/11 - 15
Aufenthaltsdauer: 5 Monate
Land: Norwegen/Schottland

Beitragvon Ravna H. » 09.12.2013, 13:03

Ravna hat geschrieben:
Orava hat geschrieben:

OK, men likevel må jeg bli ferdig på videregående først, og neste sommer skal jeg jobbe og sommeren etterpå håper jeg å begynne å studere i Norge, og der begynner semesteret i midten av august. Men nå har jeg jo folk på facebook som jeg kan gå på nervene med spørsmål om færøysk. :)

Nå har jeg faktisk bestemt meg for å melde meg på kurset i 2014, siden jeg begynnte å studere et år tidligere enn planlagt. Jeg vet bare ikke hva jeg skal skrive om mine "expectations of the course". Mamma foreslo "become fluent in faroese", men det er nok ikke helt sant. :lol:
Immer noch die alte Ravna. Nur sollte man nicht gleichzeitig seine Emailadresse deaktivieren und das Forenpasswort vergessen.

Bild

Ein Blog

relch
Organisation: GLS; erasmus
Jahr: 10/11; 15
Aufenthaltsdauer: 11 Monate
Land: NO;UK;RU?

Beitragvon relch » 09.12.2013, 13:35

Så kult! Jeg har også tenkt på dette lenge, men jeg skal jo til Tanzania (og kansje noen andre land der) og jobbe med swahilien min :P
Læreren min sa at de har helt fantastisk folkekunst på Færøyerne. At de forstsatt stamper vadmel på den "gamle måten", med føttene i ei bøtte :lol:
einfach auf das Bild klicken. Blogeiladung? kannste haben!----------------Malen---------------Essen--------------------------------------------------------------------------------KIRKJUVAGR
Bild Bild

Orava
Moderator

Beitragvon Orava » 14.12.2013, 03:39

Ich bin echt neidisch :)
Ich war da ja schon, aber ich hab trotzdem wahnsinnig Lust, endlich wieder eine Sommeruni zu machen. Sommerunis sind so magisch, und die besonders!

Ich spiele gerade mit dem Gedanken, hier hinzufahren. Kommt jemand mit?
Mit Promos-Stipendium und in den Monaten vorher sparen könnt ich mir vielleicht die 4 Wochen leisten...
Und ich ärger mich, dass die ausgerechnet am 30. Juni anfängt, weil ich dadurch die Promos-Berwerbungsfrist verpasst habe -.- Die Frist im Frühjahr ist "für Vorhaben ab Juli". Naja, falls ich mich dafür entscheide, schicke ich denen die Bewerbung direkt und hoffe, sie nehmen es nicht so genau... ^^

Ein Tipp, wenn du es noch nicht gesehen hast: Bewirb dich auf das Reisestipendium der Uni!
Ich hatte das leider total übersehen, das bringt wohl ne ganze Menge Geld.

Und, dann steht ja auf der Seite, dass man so 1500 DKK für Textbücher und Wörterbücher ausgeben müssen wird. Sehr wahrscheinlich müsst ihr auch "Faroese. A language course for beginners" kaufen. Man kann das mittlerweile problemlos semilegal runterladen und ausdrucken... das Problem ist allerdings, dass der Autor des Buches auch dort unterrichtet, und ob man mit dem illegalen Ausdruck dann vor ihm sitzen will.......
Das Ding (Textbuch und Grammatikbuch) kostet leider einfach mal 1000 DKK im Laden (134 Eus), und die verkaufen es euch dort im Kurs (uns zumindest haben sie das) für 600 DKK (80 Eus).
Aaalso, langer Rede kurzer Sinn: Falls du mir die beiden Bücher abkaufen willst, kriegst du sie für.... 55 Euro mit Versand? Sehen wie neu aus. Du hättest auch noch bis Mitte März Zeit, dich zu entscheiden, dann bin ich wieder in Deutschland und komme an die Bücher ran.
Teic, Ziemeļu vējš:

Ravna H.
ist am Tag 5x hier

Beitragvon Ravna H. » 14.12.2013, 10:14

Ich würd ja mitkommen, aber zwei Orte gleichzeitig geht ja leider nicht. :)

Danke für die Tipps! Das Bücherangebot würde ich glatt annehmen, aber die Bücher müssten eventuell nach Norwegen gesendet werden und da werden wohl die Portokosten steigen. Semiilllegal ist nicht so mein Ding.

Wie avansert (wie um Himmels Willlen schreibt man das in Deutschland?) muss denn dieses Anmeldeformular sein, ich weiß nämlich immer noch nicht, was ich bei Erwartungen hinschreiben soll?
Immer noch die alte Ravna. Nur sollte man nicht gleichzeitig seine Emailadresse deaktivieren und das Forenpasswort vergessen.

Bild

Ein Blog

Orava
Moderator

Beitragvon Orava » 14.12.2013, 13:54

Naja, was kostet denn ein Päckchen nach Norwegen, 7 Euro nochwas oder so? (Glaube, das habe ich imer für meine Mini-Weihnachtspäckchen nach Finnland gezahlt.) Da kommst du dann immernoch billiger bei weg ;)
Ich werd mich sicher dran erinnern, wenn ich meine für die Zwischenmieterin in die Ecken verstauten Sachen wieder in meinem Zimmer verteile und die Bücher in den Händen halte.

Ja, leider kann man nicht an zwei Orten gleichzeitig sein, und zwei Sommerunis in einem Sommer machen würde ich auch nicht, die flashen mich immer so, dass ich danach locker 2 Wochen zuhause sitzen und an die Wand glotzen und im "Sommeruni-Loch" schwelgen muss, bevor ich mich wieder auf irgendwas anderes konzentrieren kann.

Aber ich berichte dann wieder, und werbe um Nachfolger :)

Das mit dem Anmeldeformular ist doch total egal, die lehnen eh niemanden ab (okay, weiß nicht was passiert wenn sich plötzlich 100 Leute bewerben... aber in unserem Jahr wurde gesagt "30 Teilnehmer" und dann haben sich 36 beworben und wurden alle genommen).
Schreib doch einfach "Färöische Sprache und Kultur kennenlernen" und noch ein paar Sätze, die das Gleiche anders ausdrücken :D
Teic, Ziemeļu vējš:

Lenski

Beitragvon Lenski » 14.11.2014, 01:04

Eftersom det vore så skönt att nota språket lite mera ska jag skriva nånting i det här trådet och hoppas att andra ska följa med på det! :)

Jag talar ju svenska och islenska mer eller mindre. Och det går också bra att läsa danska, norska och färöiska. Men jag tycker faktiskt att färöiska är det mest spännande språk av de som jag inte kan än. Det ni har redan skrivit om, sommar kursen på Färöarna, det är nånting som jag skulle vilja göra!

Hur känner ni? Har ni fortsatt att nota språket som ni har lärt er?

Ravna H.
ist am Tag 5x hier

Beitragvon Ravna H. » 17.11.2014, 12:26

Jeg kan norsk, og jeg bruker det mye mer enn jeg bruker tysk, men det er nok slik det blir når man bor og studerer i Norge. :) Jeg har overhodet ikke noe problem å lese dansk, men jeg forstår ikke alle danskene like godt. Men jeg har en veldig søt foreleser på universitetet som er fra Danmark og som nekter å legge om til norsk, fordi "da vil hun miste sin sjarm", og det går helt fint å følge forelesningene. Vi har veldig mye faglitteratur på svensk, og det sliter jeg litt med, det er som å lese en tekst med tusenvis av rettskrivingsfeil! Men jeg kan forstå svensk når noen snakker, probleme er mer at svenskene ikke skjønner hva jeg svarer. Jeg tok bussen fra Kiruna til Gällivare i sommer, og da jeg skulle kjøpe billett spurte sjåføren meg om jeg var under 26. Jeg sa "Ja, jeg er under 26", så egentlig gjentok jeg bare hans setning, men han spurte to ganger til og til slutt snakket han engelsk!

Eg tosi eitt sindur føroyskt, siden jeg var på sommerkurs i år, men selv om jeg fremdeles kan forstå ganske mye, er det veldig vanskelig å si eller skrive noe sjøl. Jeg tror også at jeg kan lese islandsk litt bedre siden jeg var på Færøyene, men det er godt mulig at jeg bare innbilder meg det.

Bild

Ein Blog

Social Media

Zurück zu „Sprachen“