Skandinavisk

In diesem Forum kannst Du in einer Fremdsprache schreiben und so die Sprache Deines Austauschlandes kennenlernen oder drinbleiben ;)
Ravna
austauschschueler.de-Junkie
Organisation: YFU
Jahr: 10/11 - 13/14
Land: Norwegen, Hordaland

Skandinavisk

Beitragvon Ravna » 25.05.2011, 09:31

Deutsch:

Hei,

ich habe geredet und geredet, und dann trotzdem vergessen, den Thread aufzumachen. Typisch ich. :roll:

Aber willkommen zu "Skandinavisch". Da wir nicht so viele sind, die die verschiedenen skandinavischen Sprachen sprechen, ist es schwierig, in den Themen die nur für eine Sprache sind, jemanden zum Unterhalten zu finden, aber da wir uns untereinander ohne grosse Probleme verstehen, können wir ja ein Thema für alle haben. (Wie um Himmels Willen sagt man das in gutem Deusch?)

Hier kann man auf Dänisch, Bokmål (Norwegisch), Schwedisch oder Nynorsk (Norwegisch) und vielleicht auch Isländisch oder Färöisch schreiben, auch wenn das dann etwas komplizierter wird.

Bokmål:

Heisann,

jeg har snakket og snakket om det, men likevel glømte jeg å åpne tråden. Så typisk meg. :roll:

Men, velkommen til "Skandinavisk". Fordi vi ikke er så mange som snakker de forskjellige skandinaviske språkene, er det litt vanskelig å finne noen å prate med i de trådene som er kun for et språk. Men siden vi forstår hverandre uten store problemer kan vi godt ha en felles tråd for alle.

Her kan man skrive på dansk, bokmål, svensk eller nynorsk og kanskje også på islandsk og færøysk, sjøl om det blir litt mer komplisert.

Nynorsk:

Heisann,

eg har snakka og snakka om det, men likevel gløymde eg å opne tråden. Så typisk for meg.

Men, velkommen til ”Skandinavisk”. Fordi me ikkje er så mange som snakkar de forskjellige skandinaviske språka, er det litt vanskeleg å finne nokon å prate med i de trådane som er berre for eit språk. Men sidan me forstår kvarandre utan store problem, kan me godt ha ein felles tråd for alle.

Her kan ein skrive på dansk, bokmål, svensk eller nynorsk og kanskje òg på islandsk og færøyisk, sjølv om det blir litt meir komplisert.

Færøysk (Takk til Orava)

Hey,

eg tosaði og tosaði, men eftir tað eg gloymdi at opna hendan træðrir. Typiskt eg.

Men, vælkomin til „Skandinaviskt“. Tí vit eru ikke so margar at tala ymistu skandinavisktu málini, er hetta torførur at finna nakar at práta við í træðririnum fyri eitt mál. Men tí vit skilju okkum uttan stór vandamál, vit dugu at hava eitt træðrir fyri okkum alt.

Her dugar tú at skriva á donskum, norskum (bokmål og nynorsk), svenskum og kanska eisini á íslenskum og føroyskum!

Beitrag:

Jeg synes jo at det er kjempemorsomt at man på en måte har lært tre språk med en gang. Jeg forstår norsk med (nesten) alle sine dialekter og det er ingen stor problem å se en film på svensk. Dansk er litt vanskeligere, men når èn fra København snakker litt saktere er det mulig også. Og å lese dansk er ikke noe problem, det er jo som bokmål med masse morsome skrivefeil.
Zuletzt geändert von Ravna am 27.05.2011, 12:33, insgesamt 5-mal geändert.
Bild

Ein Blog

Viele Bilder

En himmel full av stjerner. Blått hav så langt du ser. Og en jord der blomster gror - Kan du ønske mer?

Mbali
gehört zum Inventar
Organisation: iSt
Jahr: 04/05 | 2015
Land: Südafrika, Jozi

Re: Skandinavisk

Beitragvon Mbali » 25.05.2011, 11:22

Tusind tak for tråden! :D

Jeg taler kun lidt dansk. Jeg lærer det på universitetet.
Kan nogen hjælpe mig med tastekombinationen for "ø", "æ" og "å"?
Jeg kan det kun med copy&paste skrive.... :verlegen:
"Happiness is a daily decision."

Ravna

Beitragvon Ravna » 25.05.2011, 11:35

Jeg har aldri brukt det sjøl, men det skulle fungere sånt:

Å Alt + 0197
å Alt + 0229
Ø Alt + 0216
ø Alt + 0248
Æ Alt + 0198
æ Alt + 0230

Ellers kan du godt bruke ä og ö eller ae og oe og istedenfor å er det mulig å skrive aa. :wink:
Bild

Ein Blog

Viele Bilder

En himmel full av stjerner. Blått hav så langt du ser. Og en jord der blomster gror - Kan du ønske mer?

rote_Kirsche
gehört zum Inventar

Beitragvon rote_Kirsche » 25.05.2011, 14:23

I nederste høyre hjørne er et liten firekant som har bokstavene "DE" skrevet i. Det kan du forendre til hvilket som helst språk du vil ha på tastaturet. Tror det fungerer over desktop - høyre klikk - innstillinger - osv... du må prøve litt.

Uff for meg, norsken min har igjen blitt så sykt dårligt. Alt for lenge siden jeg snakka det på ordentlig sist. Hmm... men jeg skal til Norge i juni, jeg gleder meg! :)
When griping grief the heart doth wound,
and doleful dumps the mind opresses,
then music, with her silver sound,
with speedy help doth lend redress.
William Shakespeare

Ravna

Beitragvon Ravna » 25.05.2011, 14:35

rote_Kirsche hat geschrieben:
Uff for meg, norsken min har igjen blitt så sykt dårligt. Alt for lenge siden jeg snakka det på ordentlig sist. Hmm... men jeg skal til Norge i juni, jeg gleder meg! :)

Jeg er skikkelig redd for dette faktisk. Akkurat nå føles det som at det er umulig å glømme alt dette, det er jo nesten enklere å snakke norsk enn å snakke tysk, men hvordan skal det fungere når jeg er tilbake i Tyskland og skal lære spansk og engelsk, men ikke har noen som snakker norsk? Hvordan er det, glømmer man det på ordentlig eller er det mer sånn at det kommer tilbake når man f.e. er i Norge og bruker det?
Bild

Ein Blog

Viele Bilder

rote_Kirsche
gehört zum Inventar

Beitragvon rote_Kirsche » 26.05.2011, 19:31

nei da, språket blir jo ikke borte. Du har jo heller ikke glemt tysk for alltid, du er bare ikke vant til å bruke det for tida, men du kan jo forsatt snakke tysk. Man glemmer ikke alt man har lært, språket "gjemmer" seg på et eller annet sted i hodet til du bruker det igjen. Jeg pleier å trenge noen timer før jeg har nesten alt tilbake, men det tar ikke alt for langt tid. Norsken min er bare så forferdelig dårlig til tida fordi jeg ikke får snakke det veldig ofte. Sammen med tysken din, sant? :wink:
When griping grief the heart doth wound,
and doleful dumps the mind opresses,
then music, with her silver sound,
with speedy help doth lend redress.
William Shakespeare

Ravna

Beitragvon Ravna » 26.05.2011, 20:42

rote_Kirsche hat geschrieben:nei da, språket blir jo ikke borte. Du har jo heller ikke glemt tysk for alltid, du er bare ikke vant til å bruke det for tida, men du kan jo forsatt snakke tysk. Man glemmer ikke alt man har lært, språket "gjemmer" seg på et eller annet sted i hodet til du bruker det igjen. Jeg pleier å trenge noen timer før jeg har nesten alt tilbake, men det tar ikke alt for langt tid. Norsken min er bare så forferdelig dårlig til tida fordi jeg ikke får snakke det veldig ofte. Sammen med tysken din, sant? :wink:

Jaa! Fater og müntlich og höflig - herregud, det virker som om jeg aldri har hørt noe som helst om tysk rettskrivning. :lol: Tror nesten det er litt urettferdig at jeg får en norsk 6 i tysken på skolen.
Bild

Ein Blog

Viele Bilder

Orava
Moderator
Organisation: YFU, Studium
Land: Finnland, Estland

Beitragvon Orava » 26.05.2011, 23:21

Gott kvøld! Hvussu gongur?

Ravna hat geschrieben:Jeg er skikkelig redd for dette faktisk.

Hetta trúgvi eg! Men mál blívar ikke verri. Facebook, Skype, teldupost, dagblað...
Og um tú talaði norskt mál ein ár, hetta mál er í tær fastur.
Og tú finnar norskt mál í heilum í Týskland, tá ið tú trúgvar hetta smæstur.

Okaaaay, schonmal sorry für die 13765474 Fehler in den 3 Sätzen...
Men manga takk fyri hetta træðrir. :jumper:
Teic, Ziemeļu vējš:
No kurienes manī tāds spīts?
Pēc negaisa vienmēr būs saule,
Pēc nakts - vienmēr rīts.

Ravna

Beitragvon Ravna » 05.06.2011, 22:53

Orava hat geschrieben: tá ið tú trúgvar hetta smæstur.

Beklager, men jeg skjønner ikke denne delen av setningen. :)

Hvis dere sier det, går det nok bra med norsken min. Jeg har også mulighet å går på folkeuniversitet, de har et kurs der for sånne som allerede snakker norsk, men jeg vet ikke - jeg har sikkert masse å gjøre på skolen i Tyskland og dessuten har alle de andre lært norsk med læreboken. Det betyr jo ikke at de er automatisk dårlige og jeg vil ikke være innbilsk eller hoven eller noe, men jeg har lært det litt annerledes og i tillegg snakker jeg Norges styggeste dialekt :lol: , det er kanskje ingen god idè. Sjøl om læreren sa at han gjerne ville ha meg tilbake etter utvekslingsåret.
Gleder meg til sommerferiene - snakke tysk med foreldrene mine mens alt rundt meg er norsk, det blir gøy.
Bild

Ein Blog

Viele Bilder

Orava
Moderator

Beitragvon Orava » 14.06.2011, 20:50

Ich wollte sagen, dass die Sprache fest in dir drin ist^^

7 vikur til eg fari til Føroyar!
Og undan eg fari til Finnland og Áland!
Eg eri glað!!
Teic, Ziemeļu vējš:

Orava
Moderator

Beitragvon Orava » 14.07.2011, 00:54

Ravnaaaaa, hvussu gongur?
Ert tú aftureftir í Týskland? Siga frá heimferðarin! Er tað torførur at tosa týskt?

3 vikur! Eg vilji duga og tosa føroyskt!!
Teic, Ziemeļu vējš:

Ryuuji
ist am Tag 5x hier

Beitragvon Ryuuji » 14.07.2011, 19:46

Boah, det där språket ser så jävla svårt ut, men jag kan förstå det ändå, mer eller mindre... :rollsmily:
Vad kult det är!
Jag har inte varit i Sverige och min svenska är nog ganska dålig, har inte mycket att glömma bort just nu :lol: Men det är något som är ett stort problem faktiskt. Jag talar sex språk (om man räknar schweizertyska också förstås), tyska, schweizertyska, franska, engelska, spanska och svenska och avslutar gymnasiet 2012. Sedan blir det ingen engelska, franska eller spanska - det är ju självklart att jag kommer glömma bort mest. Bra, det är inte så stort problem med engelska, men ändå.
Det är synd. Man pluggar och pluggar bara för att glömma bort mest. Men ibland tänker jag att man kan vara sin egen lärare om man vill - jag vet att jag kommer att försöka att underhålla franska, men därför att jag gillar inte spanska kan jag redan säga hejdå till det där språket :prost:

Ravna

Beitragvon Ravna » 14.07.2011, 22:14

Orava hat geschrieben:Ravnaaaaa, hvussu gongur?
Ert tú aftureftir í Týskland? Siga frá heimferðarin! Er tað torførur at tosa týskt?

3 vikur! Eg vilji duga og tosa føroyskt!!

Jeg har vært hjemme i Tyskland i nesten to uker nå, hvis du regner med YES (som faktisk er bare 45 min med bil fra huset mitt, det var ganske rart) og jeg koser meg veldig. YFU-personen som snakket med oss om det å reise hjem igjen gjorde meg litt redd, men alt går bra. Bare at alt er tysk, tysk, tysk. Ikke at språket er spesielt stygg eller noe, men det er ikke noe gøy å snakke tysk, jeg kan jo det allerede.
Men om ti dager er jeg tilbake og hjem igjen i Norge og skal hente bøkene mine og filmene og snakke masse norsk. :) Og når søstrene er tilbake fra danse-festivalet sitt blir det skype òg, så ingen sjanse til å glømme noe.

Jeg ser jo ikke om du gjør feil, men du er allerede kjempeflink med færøysk!
Bild

Ein Blog

Viele Bilder

Orava
Moderator

Beitragvon Orava » 17.07.2011, 00:09

Ryuuji hat geschrieben:Boah, det där språket ser så jävla svårt ut
Eg læri føroyskt mál við eini bókum, og har dugir tú lesa:
„If you speak another Germanic language (such as German, Dutch, Danish, Swedish or Icelandic), you should find Faroese fairly straightforward to get grips with.“
Og eg trýgvi hetta eisini. Eg dugi finskt mál, og hetta er frægt truplari! Í føroyskt mál (og svenskt og norskt...) tú dugir skilja orð viðhvørt uttan orðabókur, tað er ikke rættvorðin ^___^
Men frambering: Eg komi ikke í dag, men eg komi í morgin = ee koome ihtsch uj däa, männ ee koome uj mordschinn. ^^
Ryuuji hat geschrieben:jag kan förstå det ändå, mer eller mindre...
Ja, skandinaviskt mál eru so gott!! :)
Ryuuji hat geschrieben:min svenska är nog ganska dålig
Haha, eg síggi ikke villur :P
Og eg kenni vandamálið við málum eftir skúla. Eg vilji skjótt fara til Stóra Bretland og tosa aftur enskt!

Ravna, eg eri glað at tú hevur tað gott. Tað er ikke endin - tað byrjar nú!
Ravna hat geschrieben:Jeg ser jo ikke om du gjør feil, men du er allerede kjempeflink med færøysk!
Takk fyri, men eg geri so margu villur :oops:
Teic, Ziemeļu vējš:

Ryuuji
ist am Tag 5x hier

Beitragvon Ryuuji » 17.07.2011, 11:51

Orava, när började du att lära dig språket då? Förlåt om det står redan någonstans.
Är färöiska samma sak som isländiska, eller som svenska och norksa?
Det är helt betagande! Man behöver lite mod ibland när man vill förstå ett annat språk tycker jag. Man måste fuska med delar av ord, klippa ut, klistra in och sedan har man en översättning för ett ord som man känner egentligen inte :)
Skandinaviska språk är bäst. Jag är så jävla glad att jag började med svenska. En av de bästa beslut jag tagit i helt mitt liv. Ni förstår varför. Det är lätt att lära, ser svårt ut för alla som kan inte det :P och hjälper att förstå många andra språk, även om det är bara lite!
Som sagt har jag inte varit i Sverige men känner två eller tre människor som bor där och de blev mina vänner och det är heeeeeeelt kult nu. Åh. Jag är kär i Skandinavien.

Social Media

Zurück zu „Sprachen“